Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Naturvetenskap i närmiljön
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Natural Sciences in the Local Context
Kurskod
NO222B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-01-16
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna undervisa i naturvetenskap och teknik i ett F-3- perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper och bedömning för och av varje elevs lärande.
Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla naturvetenskapliga och tekniska kunskaper inom några ämnesområden med relevans för förskoleklass och upp till årskurs 3. I kursen ska studenterna också utveckla sin förmåga att planera undervisningssekvenser i en heterogen elevgrupp i enlighet med skolans styrdokument samt att reflektera över olika synsätt på kunskap. Ett annat syfte är att studenterna ska utveckla kunskaper om och förmåga att använda estetiska uttrycksformer och digitala medier med naturvetenskapligt och tekniskt innehåll
Innehåll
Med utgångspunkt i styrdokumenten och med fokus på en likvärdig skola bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor. Kursen behandlar vidare planeringen och utformningen av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Kursen behandlar också kunskapssynen i skolans styrdokument.
I denna kurs ges studenten möjlighet att fördjupa sig i ämnesområden som universum, jordens utveckling, värme, tekniska system samt trafik sett ur naturvetenskaplig synvinkel. Kursen har fokus på hur närmiljön kan användas för att planera undervisning och utveckla kunskap inom fysik, kemi, biologi och teknik. En del av kursen består av arbete med olika estetiska uttryckssätt samt IKT som medel för att stärka lärandet i naturvetenskap och teknik. Naturen används som inspiration i skapandet av olika tekniska konstruktioner. Vidare ingår dramatisering och berättande om naturvetenskapliga fenomen i närmiljön.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara viktiga fenomen i universum och resonera om jordens och livets utveckling på jorden samt kunna för relevant åldersgrupp dramatisera och levandegöra naturvetenskapliga fenomen genom t ex berättande
- utifrån de tematiska begreppen värme och trafik identifiera och förklara fysikaliska, kemiska, biologiska och tekniska fenomen som finns i närmiljön
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor - vem, vad, hur och varför – med utgångspunkt i styrdokument i NO och teknik
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande
- beskriva och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje elevs lärande och utveckling främjas
- kunna diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och elever som uttrycks i läroplan och kursplan
- utifrån tekniska och naturvetenskapliga principer identifiera tekniska lösningar i samhället och göra egna konstruktioner
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Bedömningsformer
Studenterna examineras enligt två provkoder där en omfattas av 9 hp och den andra 6 hp.
Prov 1: Skriftlig pedagogisk planering 9 hp (Written educational planning 9 credits)
Mål tre, fyra, fem och sex examineras genom att studenten gör en planeringsuppgift med bedömningsmatris och en diskuterande del.
Prov 2: Begreppskarta (Concept map) samt Teknisk konstruktion (Tecnical construction) 6 hp (6 credits)
Mål två examineras med hjälp av en begreppskarta.
Mål sju examineras genom att studenten gör en teknisk konstruktion som gestaltas digitalt.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur:
Andersson, Björn (2010). Att utveckla undervisning i naturvetenskap-kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. (297s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (190 s)
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2008). Barn och naturvetenskap – upptäck, utforska, lära. Stockholm: Liber (178s)
Grimvall, Göran (2013). Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare skolår. Lund: Studentlitteratur (valda delar)
Grönte, Veronika (2006). Berättarteknik. Uppsala: nationellt centrum för biologi (40s). Kan även laddas ner på: http://www.bioresurs.uu.se/skolprojektlinne/pdf/idehafte1.pdf
Harlen, Wynne (1999). Våga Språnget – om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen. Stockholm: Almqvist och Wiksell (149s)
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger; Vikström, Anna (2010). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag (224s)
Jönsson, Anders (2011). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups (180s)
Kroksmark, Tomas (2013). De stora frågorna om skolan. Lund: Studentlittertur, valda delar, ca 300 s
Lindegren, Roger (2007). När kemin stämmer. Lund: Studentlitteratur (206s)
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk. Lund: Studentlitteratur (146s)
Lindström, Gunnar och Pennlert, Lars Åke (2012). Undervisning i teori och praktik - en introduktion i didaktik. Umeå: Fundo förlag AB
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter Stockholm: Skolverket (70s)
Skolverket (2010). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys. Skolverket (60 s.)
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2005). Lyssnandets pedagogik – etik och moral i pedagogiskt arbete. Stockholm: Liber
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.