Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Vetenskapsteori och miljövetenskaplig praktik
Engelsk benämning
Theory of Science and Environmental Studies Practices
Kurskod
MV231A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2021-05-10
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
MV211A Läsa, skriva och diskutera miljövetenskapliga texter 7,5 hp, MV212A Miljöhistoria, humanekologi och miljöetik 7,5 hp, MV213A Ekologi, evolution och miljökemi 7,5 hp, MV214A Miljöpolitik och medborgarskap 7,5 hp eller
MV102B Miljövetenskap grundkurs 30 hp eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Miljövetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle
Syfte
Kursen syftar till att den studerande fördjupar sina kunskaper inom vetenskapsteori inom det miljövetenskapliga kunskapsfältet och miljövetenskaplig praktik med utgångspunkt i miljövetenskapens framväxt till dagens tvärvetenskapliga hemvist.
Innehåll
Kursens introducerar en fördjupning i vetenskapsteori inom det miljövetenskapliga kunskapsfältet för miljövetenskapsområdet och förståelse för de olika ingående ämnenas, t.ex. miljöhistoriens, miljöpolitikens och ekologins, vetenskapsteoretiska hemvist och uttryckssätt.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
1. redogöra för, identifiera, analysera och använda grundläggande vetenskapsteoretiska perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet
2. redogöra för hur vetenskaplig kunskapsproduktion går till och använda biblioteksresurser, informationssökning och källkritik i förhållande till miljövetenskaplig praxis
3. identifiera, särskilja och beskriva olika miljövetenskapliga ämnens t.ex. miljöhistoria och -politik, ekologi, evolution, miljökemi och –etik vetenskapsteoretiska hemvist samt dessas koppling till valda forskningsmetoder och presentation av forskningsresultat (genrer).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
4. söka, reflektera källkritiskt samt tolka primärt och sekundärt källmaterial samt dessas vetenskapliga informationsvärde och vetenskapliga kvalitet
5. identifiera och formulera för miljövetenskapen relevanta problemställningar
6. producera skriftlig och muntlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
7. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna arbetets, som till annan miljövetenskaplig forsknings, kvalitet och relevans för en hållbar samhällsutveckling samt dessas etiska aspekter
8. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
9. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt förmåga att utveckla sin kompetens i att identifiera, analysera och bedöma miljöproblem.
Arbetsformer
Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Bedömningsformer
Individuellt skriftligt arbete (6 hp) (samtliga mål) (UV)
Muntlig presentation med skriftlig produktion (1,5 hp) (mål 6 och 7) (UG)
För slutbetyget godkänd på kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmomentet är godkända.
Slutbetyget sätts enligt betyget på det individuella skriftliga arbetet.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bryman, A. (senaste upplagan). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber AB, Stockholm.
- Karlsson, O. (red.). (2017). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. ISBN 978-91-47-11149-7. Fjärde upplagan, första tryckningen Liber AB, Stockholm.
- Miller, G. & Spoolman, S. (senaste upplagan). Living in the Environment. Cengage Learing Inc.
- Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (2019). Människa och miljö –en praktisk vägledning för projekt. 3:e upplagan. Studentlitteratur, Lund.
- Sohlberg, P. & Sohlberg, B-M. (2019). Kunskapens former - Vetenskapsteori och forskningsmetod. Liber AB, Stockholm. ISBN: 9789147126972
- Torpman, O. (senaste upplagan). Miljöetik -från problem till lösning. Studentlitteratur AB, Lund.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.