Kursplan hösten 2010
Kursplan hösten 2010
Benämning
Miljöarbete i teori och praktik
Engelsk benämning
Environmental Work in Theory and Practice
Kurskod
MV132A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-03-03
Gäller från
2010-09-01
Behörighetskrav
MV108A Miljövetenskap II
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att möjliggöra för den studerande att utveckla kunskap om samt praktisk erfarenhet av hur företag, myndigheter och andra organisationer hanterar miljöfrågor i den dagliga verksamheten. Kursen ska därigenom möjliggöra en inblick i arbetsplatsens organisation, mål och praktiska verksamhet. Vidare ska kursen möjliggöra för den studerande att tillämpa och utveckla sina befintliga kunskaper och färdigheter inom området miljö och hållbar utveckling.
Innehåll
Kursen innehåller två alternativ för genomförande av de lärandemoment som förläggs utanför högskolan. Enligt det första alternativet kan enskilda studerande själva anordna en praktikplats på ett företag, en myndighet eller en annan organisation som etablerat eller påbörjat någon form av miljöarbete. Enligt det andra alternativet kan mindre grupper av studerande genomföra ett projekt med miljöinslag i samarbete med en eller flera partnerorganisationer. Gemensamt för de två alternativen är att alla studerande deltar i föreläsningar och seminarier som hölls parallellt med aktiviteterna utanför högskolan samt att alla deltar under en slutlig återrapportering och redovisning.
Praktikplatsalternativet:
Ett praktikprogram upprättas i samråd mellan den studerande, värdorganisationen och kursansvarig lärare. Studenten ska föra en dagbok under sin praktik, där det kontrolleras att vad studenten gör och det upplagda praktikprogrammet överensstämmer. Det exakta innehållet i praktikprogrammet kan komma att variera från fall till fall, men följande rubriker kan tjäna som exempel:
- företagskännedom
- produktkännedom
- miljöarbete och miljöledningskännedom
- omvärldsanalys
- miljökommunikation
- egen arbetsuppgift
- praktikerfarenheter satt i relation till arbetsmarknaden för miljövetare
Efter avslutad praktik ska studenten författa en rapport om sina erfarenheter vilken presenteras och behandlas på ett seminarium. En del av rapporten ägnas åt studentens reflektioner kring sitt eget lärande, där lärandemålen i kursen utgör ett ramverk för dessa reflektioner.
Projektgruppsalternativet:
En projektplan upprättas i samråd mellan de studerande i projektgruppen, kursansvarig och representanter från partnerorganisationerna. Studenterna som ingår i projektet uppdaterar och utvärderar projektplanen kontinuerligt under kursen. Det exakta innehållet i projektplanen kan komma att variera från fall till fall, men följande rubriker kan tjäna som exempel:
- Mål och syfte
- Tidtabell och planering
- Omvärldsanalys
- Miljökommunikation
- Resultat
- Projekterfarenheter satt i relation till arbetsmarknaden för miljövetare
Efter avslutat projekt ska den studerande författa en rapport om sina erfarenheter vilken presenteras och behandlas på ett seminarium. En del av rapporten ägnas individuellt åt den enskilda studentens reflektioner kring sitt eget lärande, där lärandemålen i kursen utgör ett ramverk för dessa reflektioner.
Senast 10 terminsdagar efter kursstart ska den studerande ha inlämnat och fått godkänt på sitt praktikprogram/projektplan för att kunna påbörja/fortsätta med sin praktik eller projekt. Om praktikens eller projektets art kräver att arbetet påbörjas före terminsstart kan detta ske efter särskilt godkännande av kursansvarig. Praktik eller projekt får startas under andra hälften av terminen endast efter särskilt godkännande av kursansvarig.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för arbetsplatsens eller partnerorganisationens miljöpåverkan samt hur arbetsplatsen eller partnerorganisationerna uppfattar sin miljöpåverkan
- redogöra för hur arbetsplatsen eller partnerorganisationerna bedriver sitt miljöarbete, vilket omfattar målformulering, verktyg, organisation och praktiskt genomförande
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna visa:
- färdighet att genomföra och redovisa ett miljörelaterat projekt på sin arbetsplats eller i samarbete med flera partnerorganisationer
- förmåga att på sin arbetsplats eller i samarbete med flera partnerorganisationer agera självständigt med kvalificerade miljörelaterade arbetsuppgifter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att:
- reflektera över sin egen läroprocess och de personliga erfarenheter som gjorts under praktikperioden
- reflektera över sin egen yrkesroll som miljövetare i ett framtida arbetsfält som ställer föränderliga krav på kunskap, kompetens och kommunikation
- reflektera över sin egen kunskap och kompetens, samt det behov av fortbildning som kan ställas för att möta framtida krav
Arbetsformer
Under praktiken/projekten kommer studenten att tillbringa en stor del av sin tid utanför högskolan. En del av de praktiska erfarenheterna under kursen görs redan när studenten på egen hand söker sin praktikplats, samt under processen med att upprätta ett praktikprogram, alternativt under processen att planera projektet. Studenten får återkoppling från kursansvarig om praktikprogrammet eller projektplaneringen, som vid behov kompletteras. Praktikprogrammet och projektplaneringen innebär för den studerande en konkretisering av lärandemålen och innehållet i kursplanen, där den specifika praktikplatsen eller projektet och den studerandes egna intressen ger kursen en individuell inriktning.
Om studenten väljer praktikplats-alternativet, arbetar studenten under kursen på sin värdorganisation under knappt fyrtio dagar (ca 310 timmar). Det är en fördel för studenten och värdorganisationen om praktiken utförs under en sammanhängande tidsperiod med stor regelbundenhet. Under studentens praktik deltar han/hon i aktuella aktiviteter tillsammans med värdorganisationens personal, som en del i organisationens normala arbete med miljö- och övriga frågor. Studenten arbetar för att uppfylla praktikprogrammet i samarbete med kontaktpersonen inom värdorganisationen. I händelse av eventuell svårigheter att uppfylla praktikprogrammet på grund av oförutsedda händelser, kontaktar studenten och kursansvarig lärare värdorganisationen för att utarbeta ett modifierat praktikprogram som uppfyller kursplanen men tar hänsyn till de nya förutsättningarna.
Studentens skriftliga rapport behandlas på ett seminarium, och studenten får individuell återkoppling från examinatorn.
Om studenten väljer projektgrupps-alternativet, arbetar studenten med projektet under knappt fyrtio dagar (ca 310 timmar). Det kan vara en fördel om projektet genomförs under en sammanhängande tidsperiod med stor regelbundenhet. Vissa projekt kan dock komma att genomföras med andra tidsrytmer beroende på projektets art och grad av samarbete med partnerorganisationerna. Studenterna som ingår i projektgruppen arbetar för att uppfylla projektplanen. För att föregripa eventuella svårigheter att genomföra projektet enligt den ursprungliga projektplanen på grund av oförutsedda händelser, ska projektplanen uppdateras av studenterna genom en kontinuerlig projektplaneringsprocess som rapporteras till kursansvarig.
I händelse av att stora svårigheter att genomföra projektet träder kursansvarig lärare in som tillfälligt projektledare för att besluta om projektets fortsatta arbetsgång.
Arbetsfördelning av 400 timmar inom kursen där samtliga moment är obligatoriska: Föreläsningar och uppsamlingsmöte vid kursstart ca 10 timmar. Seminarier ca 12 timmar. Arbetsplatsförlagd praktik ca 310 timmar. Slutseminarium med presentation och opposition av praktikrapport eller projektrapport ca 4 timmar. Självständigt arbete ca 64 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänd:
- Godkänt praktikprogram alternativt godkänd projektplan (1 hp)
- Godkänt fullföljande av den arbetsplatsförlagda praktiken enligt praktikprogram, alternativt godkänt fullföljande av projektet enligt projektplaneringen (9 hp)
- Godkänd dagboksdokumentation av praktikperioden, alternativt godkänd dokumentation av projektplaneringsprocessen (1 hp)
- Aktivt deltagande i obligatoriska föreläsningar och seminarier inför och parallellt med praktiken alternativt projektet (2 hp)
- Godkänd skriftlig rapportering av praktiken alternativt projektet (1 hp)
- Godkänd muntlig seminariepresentation och opposition av praktikrapport alternativt projektrapport (1 hp)
Praktikprogram alternativt projektplan ska vara inlämnad senast 10 arbetsdagar efter kursstart. Det finns ingen möjlighet till nytt examinationstillfälle eftersom praktikprogrammet eller projektplanen måste vara i det väsentligaste klar innan praktiken/projektet påbörjas.
Muntlig seminariepresentation och opposition av praktikrapport alternativt projektrapport begränsas till två examinationstillfällen per kurstillfälle (det första vid kursens avslutning, det andra senast 28 februari), då dessa moment inte kan genomföras utan närvaro av flera studenter. Praktiken eller projektet måste vara avslutat för att kunna rapporteras skriftligt och presenteras muntligt i samband med dessa examinationstillfällen.
Om praktik eller projekt är förlagt på en plats inom Sverige eller utomlands som innebär att den studerande inte kan närvara fysiskt vid obligatoriska moment, kan dessa moment ersättas av virtuella konferenser eller på annat sätt som bestäms av examinator.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Hallgren, L., Ljung, M. (2005). Miljökommunikation. Lund: Studentlitteratur [ISBN 9144033133]
- Andersen, Erling S., Grude, Kristoffer V., Haug, Tor (1998). Målinriktad projektstyrning Lund: Studentlitteratur [ISBN 9789144246130]
- Artikelsamling om arbetsmarknad för miljövetare och/eller artikelsamling om utveckling av studenternas yrkesidentitet inom miljöområdet. Delas ut till de studerande
- Ytterligare lämplig litteratur för praktikrapporten/projektrapportering väljs individuellt av den studerande beroende på praktikens inriktning, alternativt väljs av projektgruppen efter behov
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.