Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Miljövetenskap: Grundkurs
Engelsk benämning
Environmental Science: Level 1
Kurskod
MV102B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-11
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Engelska B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Miljövetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet miljövetenskap på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Syfte
Kursens syfte är att den studerande utvecklar en tvär- och flervetenskaplig orientering om det moderna samhällets miljöproblem, dess bakgrunder, orsaker, förlopp, upptäckt och samhälleliga hantering. Målet är att den studerande skapar sig en bred förståelse för miljöfrågor med fokus på utmaningarna för en hållbar utveckling. Kursen syftar vidare till att den studerande ska orientera sig i miljövetenskapens akademiska traditioner och kultur. Kursen syftar slutligen till att den studerande utvecklar ett självreflekterande förhållningssätt till sitt eget lärande.
Innehåll
- Delkurs 1: ”Studera, läsa och skriva miljövetenskap”. Delkursen ger en tvär- och flervetenskaplig introduktion till miljöfrågornas bakgrund och historia och ger en orientering kring centrala vetenskapsteoretiska perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet. Fokus ligger på att läsa, skriva och analysera miljövetenskapliga texter. Delkursen introducerar vetenskapligt skrivande, bibliotekskunskap, informationssökning, källkritik samt muntlig och skriftlig presentation ingår i denna delkurs.
- Delkurs 2: ”Perspektiv på miljöhistoriska problem”. Innehållet byggs upp kring ekologi, evolutionsteori samt kemi som ingång till miljöhistoriska problemfall och som förklaringsgrund för förståelsen av skeendena i naturen. Delkursen behandlar problemsituationer, kunskapsbehov och lösningsstrategier.
- Delkurs 3: ”Samhället och miljöproblemen”. Delkursen innehåller en orientering om miljöpolitikens och miljörörelsens idéhistoriska, ideologiska och politiska historia. Miljöhistoriska problem belyses ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv som inbegriper hållbar utveckling och stat- och förvaltningsformer.
Lärandemål
Lärandemål delkurs 1
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- uppvisa grundläggande kännedom om vetenskapliga perspektiv inom det miljövetenskapliga fältet
- uppvisa grundläggande kunskap om vetenskaplig kunskapsproduktion, biblioteksresurser, informationssökning och källkritik
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- söka primärt och sekundärt källmaterial
- reflektera källkritiskt över primärt och sekundärt källmaterials informationsvärde
- uppvisa färdighet i skriftlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- uppvisa ett självreflekterande förhållningssätt till den egna arbetsinsatsen och resultatet av denna
- uppvisa grundläggande förmåga att kritiskt läsa och granska andras och egna texter
Lärandemål delkurs 2
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- redogöra för populationsekologi, evolution och kemisk ekologi ur ett perspektiv av miljöproblem
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- uppvisa förmåga att bryta ner och sammanställa komplex information samt presentera denna skriftligen och muntligen med god språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- uppvisa grundläggande förmåga att kritiskt granska andras och eget material och analyser
Lärandemål delkurs 3
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- uppvisa kännedom om miljötänkandets, miljörörelsernas och den moderna miljöpolitikens framväxt (mål 1)
- uppvisa kännedom om det svenska, och EUs, politiska system (mål 2)
- redogöra för de statliga och kommunala myndigheternas roll i miljöarbetet (mål 3)
- redogöra för begreppet hållbar utveckling och dess tre dimensioner (mål 4)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- identifiera de historiska och politiska intressen och konflikter som relaterar till ett miljöproblem (mål 5)
- identifiera de politiska aktörer, myndigheter samt icke-statliga organisationer som relaterar till ett miljöproblem (mål 6)
- uppvisa färdighet i skriftlig och muntlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskaplig formalia och god språkbehandling (mål 7)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:
- reflektera över de olika betydelserna och applikationerna av begreppet hållbar utveckling i förhållande till ett konkret projekt eller vardagliga fenomen (mål 8)
Arbetsformer
- Arbetsformer delkurs 1: Delkursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp.
- Arbetsformer delkurs 2: Delkursens arbetsformer bygger på föreläsningar och gruppövningar med inriktning mot systemförståelse. En del av undervisningen bedrivs i form av problemorienterat lärande.
- Arbetsformer delkurs 3: Delkursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp.
- Arbetsformer gemensamma för samtliga delkurser: Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.
Bedömningsformer
Delkurs 1
- Individuellt arbete (10 hp) – samtliga mål för delkursen (UV)
Delkurs 2
- Individuell fallstudie (10 hp) – samtliga mål för delkursen (UV)
Delkurs 3
- Individuell skriftlig tentamen (7 hp) – mål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8 (UV)
- Fallstudie i grupp (3 hp) – mål 7, 8 (UG)
För slutbetyget godkänd på hela kursen (30 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (30 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på minst 20 hp av hela kursens delmoment.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Areskoug, M. & Eliasson,P. (2012). Energi för hållbar utveckling : ett historiskt och naturvetenskapligt perspektiv. Andra upplagan. Studentlitteratur AB, Lund.
- Björndahl, G., Borg, J. & Thyberg, M. (2003). Miljökunskap. Liber, Stockholm.
- Bohlin, T. (2000). Introduktion till populationsekologi. Studentlitteratur, Lund.
- Bäck, H. & Larsson, T. (2006). Den svenska politiken. Struktur, processer och resultat. Liber, Stockholm.
- Connelly, J., Smith, G., Benson, D. & Saunders, C. (2012). Politics and the Environment (Third edition). Routledge.
- Eklöf, J. (2007). Djurens evolution: en kort sammanfattning. Caracal Publishing.
- McNeill, J. R. (2011). Någonting är nytt under solen: nittonhundratalets miljöhistoria. (2:a utg). SNS förlag, Stockholm, (ISBN 978-91-86949-10-5), eller den ursprungliga utgåvan på engelska.
- Svenska språknämnden. (2008). Svenska skrivregler. Liber, Stockholm.
- Wright, R.T. & Boorse, D.F. (2010). Environmental Science: Toward a Sustainable Future. (11:e uppl.). Addison Wesley.
- Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Övergångsbestämmelser:
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.