Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Matematik och lärande: Flerdimensionell analys
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Multidimensional Analysis
Kurskod
ML727C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-12-16
Gäller från
2020-12-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML726C Matematik och lärande: Fördjupad analys (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning gymnasiet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom flerdimensionell analys.
Innehåll
I kursen behandlas teori, begrepp och metoder inom flervariabelanalys: funktioner av flera variabler, differentierbara funktioner, gradient och riktningsderivata, extremvärden samt funktionalmatrisen och dess determinant. I samband med att potentialbegreppet, dubbel- och trippelintegraler och generaliserade integraler samt kurv- och ytintegraler behandlas Greens formel, Gauss divergenssats och Stokes sats.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och kommunicera begrepp i matematisk teori, bevis och lösningsmetoder inom analys i flera dimensioner
2. tillämpa matematiska begrepp och metoder i flerdimensionell analys
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Bedömningsformer
Mål 1 och 2 examineras genom en skriftlig salstentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2013). Flerdimensionell analys. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Övningar i Flerdimensionell analys (2013). Lund: Studentlitteratur. (173 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).