Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Matematik och lärande: Taluppfattning, aritmetik och algebra
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Number Sense, Arithmetic and Algebra
Kurskod
ML231B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-10-28
Gäller från
2015-10-28
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna utvecklar sin kunskap om taluppfattning, aritmetik och algebra i ett perspektiv avseende undervisning i grundskolans årskurs 4-6. Vidare syftar kursen till att studenterna utvecklar sin kunskap om alla elevers utvecklingspotential, om musik och rörelse som ett redskap för matematiskt lärande samt om att värdera läromedel.
Innehåll
Kursen behandlar talbegrepp och talsystems utveckling samt taluppfattning på matematikdidaktisk grund och med utgångspunkt i gällande kursplaner.
Vidare behandlas olika lärandeformer i grundskolans undervisning i taluppfattning, aritmetik och algebra. Olika metoder föra att stärka elevers språk- och begreppsutveckling och förmåga att se samband mellan och kommunicera kring de fyra räknesätten analyseras.
Även granskning och värdering av läromedel ingår i kursen.
Inom kursens ram introduceras studenten i att läsa och skriva vetenskapliga texter. Olika textgenrer diskuteras med utgångspunkt i kursens litteratur.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara taluppfattning samt redogöra för olika sätt att arbeta med taluppfattning och elevers språkutveckling i funktionella sammanhang i ett årskurs 4-6-perspektiv
- beskriva och förklara innebörden av de fyra räknesätten samt diskutera och analysera olika strategier för att utveckla elevers förmågor att uppfatta räknesätten och dess samband i ett årskurs 4-6-perspektiv
- redogöra för och hantera terminologi och symboler inom aritmetik och algebra, reflektera över samband mellan tal och mönster samt kunna visa hur algebra utvecklas i ett årskurs 4-6-perspektiv
- använda musik, rörelse och digitala medier som medel för att utveckla barns språkförmåga och förståelse för matematiska sammanhang
- bedöma elevers kunnande och kunskapsutveckling inom taluppfattning, aritmetik och algebra utifrån skolans styrdokument samt värdera läromedel
- läsa och använda vetenskapliga texter samt skriva på ett akademiskt sätt
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten/diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna självständigt förbereder sig samt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Skriftlig tentamen (5 hp)
Written examination (5 credits)
I detta delprov examineras studentens ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskap beträffande taluppfattning, aritmetik och algebra samt studentens förmåga att analysera och värdera olika elevlösningar.
Delprovet examinerar i synnerhet målen 1, 2, 3 och 5.
Akademisk text (5 hp)
Academic text (5 hp)
I detta delprov genomför studenten en fältstudie om taluppfattning hos elever i årkurs 4-6. Studenten redovisar, analyserar och problematiserar resultaten i en akademisk skriven text med koppling till kurslitteratur.
Kamratrespons och efterföljande revision av texten ingår i examinationen.
Delprovet examinerar i synnerhet målen 1, 5 och 6.
Undervisningssekvens (5 hp)
Unit of work (5 hp)
I detta delprov ska studenten, inom ramen för ett grupparbete, kritisk granska och värdera läromedel för årkurs 4-6 samt ge förslag på hur matematik kan integreras med musik och rörelse. Arbetet presenteras muntlig och skriftligt med stöd av en digital produktion.
Kamratrespons ingår i examinationen.
Delprovet examinerar i synnerhet målen 2, 3, 4 och 5.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på minst två delprov.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergius, B., Emanuelsson, G., Emanuelsson, L., and Ryding, R. (red.) (2011). Matematik ett grundämne: Nämnaren Tema 8. Göteborg: Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM.
Bergsten, Christer, Häggström, Johan & Lindberg, Lisbeth (2001). Algebra för alla. 1. uppl. Göteborg: Nämnaren (168 s)
Clarke, D. M. (2006). Fractions as division: The forgotten notion? Australian Primary Mathematics Classroom, 11(3), 4-10. Tillgänglig från: http://www.acu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0007/¬374029/apmc11-3-Clarke_Fractions_as_division.pdf
Clarke, D. M., Roche, A., & Mitchell, A. (2007). Year six fraction understanding: A part of the whole story. In J. M. Watson & K. Beswick (Eds.), Mathematics: Essential research, essential practice: Mathematics: Essential research, essential practice (Proceedings of 30th Mathematics Education Research Group of Australasia, Hobart), (pp. 207-216). Adelaide: Merga. Tillgänglig från http:www.merga.net.au/documents/RP152007.pdf
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (320 s)
Harrison, Christine., & Howard, Sally. (2012). Bedömning för lärande i årskurs F-5: Inne i "the Primary Black Box" (Översättning Margareta Oscarsson 2012). Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande 2 (rev) uppl. Lund: Studentlitteratur (146 s)
Löwing, Madeleine (2008). Grundläggande aritmetik – Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur (308 s)
McIntosh, Alistair (2009). Förstå och använda tal – en handbok. (NCM 2009) Göteborg: NCM (244 s)
Myndigheten för skolutveckling (2008). Mer än matematik – om språkliga dimensioner i matematikuppgifter. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (46 s). Tillgänglig från: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1891
Skemp, R. R. (2006). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching in the Middle School, 12(2), 88-95. Tillgänglig genom Biblioteket: Skriv in titeln i sökfältet
Skolverket (2010). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2608
Skolverket (2012). Kommentarmaterial till kunskapskraven i matematik. Skolverket (40 s). Tillgänglig från http:www.skolverket.se/publikationer?id=2833
Skolverket (2013). Kommentarmaterial till kunskapskraven i matematik del 2. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3013
Härtill kommer 200 sidor litteratur inom matematikdidaktik som väljas från en lista publicerad på It’s learning.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.