Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Matematik och lärande: Programmering och diskret matematik
Engelsk benämning
Mathematics and Education: Programming and Discrete Mathematics
Kurskod
ML227C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2022-02-23
Fastställandedatum
2022-02-23
Gäller från
2022-02-23
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML226C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i programmering främst för att kunna lösa problem inom diskret matematik.
Innehåll
I kursen behandlas grunderna för programmering i ett högnivåprogramspråk (Python). Studenterna introduceras till programmeringens allmänna logik, syntax och semantik. Vidare behandlas programmeringens byggstenar, som loopar, villkor, algoritmer och rekursion. Med hjälp av programmering löser studenterna problem som behandlar bland annat diofantiska ekvationer, differensekvationer och modulär aritmetik. Med hjälp av programmering undersöker studenterna också klassiska historiska problem, exempelvis Collatz problem och talföljder såsom Fibonaccis talföljd. Vidare behandlas didaktik vad gäller programmering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. använda och tolka grundläggande begrepp inom programmering
2. konstruera egna program som undersöker och/eller löser problem hämtade från den diskreta matematiken
3. redogöra för och planera bedömning i matematik utifrån ett likvärdighetsperspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar samt workshops och grupparbeten framför dator.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras i form av en salstentamen.
Lärandemål 2 examineras i form av en portfolio.
Lärandemål 3 examineras i form av en muntlig presentation.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Eriksson, Kimmo & Gavel, Hillevi (2013). Diskret matematik och diskreta modeller. Lund: Studentlitteratur (s. 38-60)
Führer, Claus; Solem, Jan-Erik & Verdier, Olivier (2016). Scientific Computing with Python 3. Birmingham: Packt Publishing Limited. (332 s)
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från matematiklyftets lärportal etc. (ca 100 s)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.