Kursplan våren 2014
        
    
        Kursplan våren 2014
    
    Benämning
            Matematik och lärande: Taluppfattning, aritmetik och algebra
        Engelsk benämning
            Mathematics and Education: Number Sense, Arithmetic and Algebra
        Kurskod
            ML221B
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle
        Fastställandedatum
            2013-03-14
        Gäller från
            2013-03-14
        Behörighetskrav
            Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1N  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenterna ska utveckla och fördjupa kunskaper i taluppfattning, aritmetik och algebra. Kursens syfte är vidare att studenterna ska erövra kunskap om hur elevers lärande kan främjas i en heterogen undervisningsgrupp samt hur musik och rörelse kan användas som redskap för matematiskt lärande. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska lära sig analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling inom taluppfattning, aritmetik och algebra.
Innehåll
        Talbegreppet och talsystemets utveckling samt taluppfattning behandlas med hjälp av olika artefakter och med utgångspunkt i gällande kursplaner. Olika lärandeformer gällande undervisning i taluppfattning i tidig åldersgrupp i skolan behandlas. Vidare bearbetas de fyra räknesätten utifrån olika metoder för att elever ska kunna utveckla förmågan att se samband mellan och kommunicera kring olika delar av matematiken. Kursen behandlar också matematikens utveckling samt elevens begrepps- och språkutveckling inom taluppfattning, aritmetik och algebra. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara begreppet taluppfattning och redogöra för hur man utvecklar detta begrepp med hjälp av informella/ formella talsystem och talskrivningar samt reflektera över olika sätt att arbeta med taluppfattning
- visa med exempel hur musik och rörelse kan användas som medel för att utveckla barns språkförmåga och förståelse för matematiska sammanhang
- beskriva innebörden och förklara sin tankegång gällande de fyra räknesätten samt kunna diskutera och analysera olika strategier som kan utveckla elevers förmågor att se, gestalta och analysera sambanden mellan räknesätten
- hantera terminologi och symboler inom algebra samt redogöra för och reflektera över samband mellan tal och använda digital teknik som verktyg för undervisning inom taluppfattning, aritmetik och algebra
- formativt och summativt bedöma och analysera elevers kunnande och kunskapsutveckling utifrån skolans styrdokument
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten/diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kunskapen skapas i gruppaktiviteter och genom laborativt arbete och sker genom studentcentrerad undervisning. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. I kursen sammanlänkas musik och rörelse genom rytmik. Genom arbete med digital teknik utarbetas undervisningsexempel.
Bedömningsformer
        Skriftlig tentamen (6 hp)
Written examination (6 credits)
I denna delexamination bedöms studentens ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskap beträffande taluppfattning, aritmetik och algebra samt studentens förmåga att analysera och värdera olika elevlösningar med hjälp av bedömningsmatris.
Fältstudie och undervisningssekvens (9 hp)
Field study and a teaching sequence (9 credits)
I denna delexamination genomför studenten en fältstudie om taluppfattning hos elever i tidig åldersgrupp. Studenten redovisar, analyserar och reflekterar över resultaten i ett paper.
Vidare ska studenten, inom ramen för ett grupparbete utforma och skriftligt beskriva en undervisningssekvens inom aritmetik och algebra. Olika undervisningssätt där matematik integreras med musik och rörelse illustreras och presenteras som en digital produktion. 
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på båda delexaminationerna.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Gottberg, Jessica (2009). Musiken och rytmiken i praktiken. Stockholm: Sveriges utbildningsradio AB (76 s)
Grevholm, Barbro (Red) (2012). Lära och undervisa i matematik från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedts
Harrison, Christine., & Howard, Sally. (2012). Bedömning för lärande i årskurs F-5: Inne i "the Primary Black Box" (Översättning Margareta Oscarsson 2012). Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Heiberg Solem, Ida, Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s)
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk: om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur
Löwing, Madeleine (2008). Grundläggande aritmetik. Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur (308 s)
Skemp, Richard R. (1976). Relational and instrumental understanding. Mathematics Teaching. Bulletin of the Association of Teachers of Mathematics, 77, (s 20-26) (7 s)
Skolverket (2010). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. Skolverket. Tillgänglig från http://www.skolverket.se/publikationer?id=2608 
Valbar litteratur (200 s)
Ahlberg, Ann (1994). Att möta matematiken i förskolan: Rita, tala och räkna matematik. Rapport/Instutionen för pedagogik. Göteborgs universitet 1994:12.
Bergius, Berit & Emanuelsson, Lillemor (2008). Hur många prickar har en gepard? Göteborg: NCM (133 s)
Branby, P., Harries, T., Higgins, S. & Suggate, J. (2009). The array representation and primary children´s understanding and reasoning in multiplication. Educational studies in mathematics, 70(3), (s 217-141) (44 s)
Cronberg, Linda & Johannsen, Lena (2010). Integration rytmik och matematik. Malmö högskola, lärarutbildningen. http:/dspace.mah.se/dspace/handle/2043/9806
Dahl, Kristin (2002). Matte med mening. Stockholm: Alfabeta (64 s)
Dahl, Kristin (1999). Hieroglyfer och smala kort. Stockholm: Alfabeta (60 s)
Dahl, Kristin (1998). Ska vi leka matte? Stockholm: Alfabeta (62 s)
Dahl, Kristin och Rundgen, Helen (2004). På tal om matte. Stockholm: UR (96 s)
Doverborg, Elisabeth & Emanuelsson, Göran (red.) (2006). Små barns matematik. Göteborg: NCM (190 s)
Gottberg, Jessica (2009). Musiken och rytmiken i praktiken. Stockholm: Sveriges utbildningsradio AB (76 s)
Johnson-Höines, Marit (2002). Matematik som språk. Malmö: Liber (210 s)
Lindström, L. och Lindberg, V. (red.) (2005). Pedagogisk bedömning. Stockholm, HLS förlag (240 s)
McIntosh, Alistair (2008). Att förstå och använda tal. Göteborg: NCM (243 s)
Malmer, Gudrun (1999, 2002). Bra matematik för alla. Lund: Studentlitteratur (240 s)
Nämnaren – TEMA (1996). Matematik - ett kommunikationsämne. Göteborg: NCM (211 s)
Nämnaren – TEMA (2000). Matematik från början. Göteborg: NCM (248 s)
Nämnaren – TEMA (2004). Familjematematik. Göteborg: NCM (116 s)
Nämnaren – TEMA (2006). Matematik i förskolan. Göteborg: NCM (109 s)
Nämnaren – Tema: Uppslagsboken. Göteborg: Nämnaren (2001)
Naturskoleföreningen (2006). Att lära in matematik ute. Ljungbergsfonden (130 s)
Rystedt, Elisabeth och Trygg, Lena (2005). Matematikverkstad. Göteborg: NCM (136 s)
NCM hemsida (www.ncm.gu.se)
Maths 300 (http://www.maths300.esa.edu.au/)
Calculating changes (http://www.blackdouglas.com.au/calchange/) 
Webbmatte (www.webbmatte.se)
Kursvärdering
        Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.