Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2015-01-19

Kursplan med gällandedatum 2015-01-19

Benämning

Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi B

Engelsk benämning

Civics and Education: Economics B

Kurskod

LS723C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2014-12-15

Gäller från

2015-01-19

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS702C Samhällskunskap och lärande: Politik, makt - Sverige och EU (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna skall fördjupa sina ämnesteoretiska kunskaper om ekonomins villkor. Kursen ska stimulera till fördjupad kritisk analys av sambanden mellan samhälle, miljö och ekonomisk tillväxt

Innehåll

Kursen behandlar ekonomi och arbetsliv ur både individ-, företags- och samhällsperspektiv. De ekonomiska modeller och teorier som studeras behandlar både nationella och internationella aspekter på utvecklingen av ett hållbart samhälle. Särskild tonvikt läggs vid den offentliga ekonomin och vid att skapa förståelse för vad som krävs för att uppnå en för samhället hållbar utveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • visa fördjupad kunskap och förståelse för den offentliga sektorns uppgifter i ett modernt marknadssamhälle
  • analysera den internationella ekonomins funktionssätt i en globaliserad värld
  • redogöra för vad ett miljöekonomiskt angreppssätt innebär och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv analysera varför miljöproblem uppstår och vad som på både individplan och institutionellt kan göras för att minska dem
  • visa fördjupad förmåga att analysera och problematisera arbetsmarknadens förändringar över tiden
  • redogöra för modern ekonomisk tillväxtteori

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och diskussionsseminarier.

Bedömningsformer

Examinationen sker i form av en skriftlig tentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Andersson, Erik (2001). Globaliseringens politiska ekonomi. Lund: Studentlitteratur (200 s)
Björklund, Anders m.fl. (2006). Arbetsmarknaden. 3., rev. uppl. Stockholm: SNS Förlag (400 s)
Blomqvist, Paula & Rothstein, Bo (2008). Välfärdsstatens nya ansikte: demokrati och marknadsreformer inom den offentliga sektorn. [Ny utg.] Stockholm: Agora (257 s)
Pihl, Håkan (2007). Miljöekonomi för en hållbar utveckling. 4., [omarb.] uppl. Stockholm: SNS förlag (231 s)
Pålsson Syll et al. (2002). Vad bör kommunerna göra? Jönköping: Jönköping University Press (120 s)
Warsh, David (2007). Kunskap och nationers välstånd. Stockholm: SNS Förlag (450 s)

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.