Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2021-09-29

Kursplan med gällandedatum 2021-09-29

Benämning

Samhällskunskap och lärande: Samhällsekonomi och internationell ekonomi

Engelsk benämning

Social Sciences and Education: Economics and International Political Economy

Kurskod

LS707C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2021-09-29

Gäller från

2021-09-29

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS706C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och internationella relationer (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och vidga sina ämnesteoretiska kunskaper och förmågor som handlar om samhällsekonomins villkor inom ramen för en alltmer globaliserad internationell ekonomi. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla ett kritiskt förhållningssätt till läromedel och undervisning samt att studenten ska utveckla sina didaktiska och metodiska färdigheter med särskilt fokus på undervisning i gymnasieskolan.

Innehåll

Kursens huvudteman är kritiska analyser av sambanden mellan samhälle, miljö, ekonomisk tillväxt, geografi och globalisering. Ekonomiska modeller och teorier, som beskriver aspekter av både nationell och internationell karaktär för att förstå sambandet mellan hållbarhet och ekonomisk effektivitet, analyseras och problematiseras. Särskild tonvikt läggs vid omvandlingar av den offentliga sektorn och vilka effekter ökade förmögenhets- och inkomstskillnader får för individer och grupper i samhället. I kursen problematiseras även globaliseringens effekter utifrån didaktiska perspektiv och val.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. analysera den internationella ekonomins funktionssätt i en globaliserad värld
2. redogöra för moderna ekonomiska tillväxt- och fördelningsteorier
3. kritiskt granska och värdera miljöekonomiska angreppssätt och vad som kan göras för att minska klimat- och miljöproblem
4. identifiera och analysera den offentliga sektorns omvandlingar och uppgifter i ett modernt marknadssamhälle
5. identifiera och reflektera över utmaningar kring ekonomiska problem och konflikter utifrån didaktiska perspektiv och val

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer i form av föreläsningar och seminarier.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 12 hp, I detta prov examineras lärandemål 2, 3 och 4.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyg Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på prov 1.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Hartman, Laura (2011). Konkurrensens villkor. Vad händer med svensk välfärd? SNS Förlag (278 s.)
Oatley, Thomas (2019). International Political Economy. Routledge (388 s.)
Pihl, Håkan (2014). Miljöekonomi för en hållbar utveckling. Studentlitteratur (300 s.)
Roine, Jesper (2014). Thomas Pikettys Kapitalet. Volante (110 s.)
Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor. Väljs i samråd med undervisande lärare.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).