Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Utbildningsvetenskapliga perspektiv, professionsutveckling och forskningsmetod
Engelsk benämning
Research Approaches, Perspective in Educational Sciences and Professional Development
Kurskod
LL613P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för särskilda utbildningar och uppdragsutbildningar
Inrättandedatum
2021-12-02
Fastställandedatum
2021-12-02
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
AXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att identifiera problem i skolverksamheten utifrån utbildningsvetenskapliga teorier och perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att planera en vetenskaplig studie.
Innehåll
Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Kursen består av två delmoment. Det första delmomentet behandlar vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i relation till utbildningsvetenskaplig forskning. I det andra delmomentet behandlas forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning utifrån olika teoretiska och metodologiska överväganden samt hur datamaterial kan bearbetas och analyseras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders användningsområden
- med stöd i vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv göra vetenskapsteoretiska och metodologiska överväganden i relation till en utbildningsvetenskaplig undersöknings problemformulering, syfte och frågeställningar
- självständigt formulera problem, syfte och frågeställning för en utbildningsvetenskaplig undersökning
- sammanställa relevanta källor för att belysa en utbildningsvetenskaplig frågeställning ur olika perspektiv
- reflektera över olika möjligheter att bedriva forskning och utveckling inom den egna professionen
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Samtliga kursmål examineras med en skriftlig och muntlig presentation av forskningsplan (All goals are examined with a written and oral presentation of a research plan).
Kurslitteratur
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter (2:a upplaga). Lund: Studentlitteratur. (224 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2019). Att tolka och förstå statistik. Stockholm: Gleerups. (112 s.)
Carlgren, Ingrid (2009). Den forskande läraren: med ansvar för yrkets kunskapsbildning. Stockholm: Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet. (64 s.) Tillgänglig på internet.
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Creswell, John W. & Poth, Cheryl N. (2017). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches (Fourth edition.). Thousand Oaks: Sage Publications. (458 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning: värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur och kultur. (171 s.)
Hyldgaard, Kirsten (2008). Vetenskapsteori - En grundbok för pedagogiska ämnen. Stockholm: Liber. (272 s.)
Vetenskapsrådet (2019). Forskningsöversikt 2019 Utbildningsvetenskap. Tillgänglig via internet. (28 s.)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).