Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Bedömning och betygsättning
Engelsk benämning
Assessment and Grading
Kurskod
LL274P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-12-16
Gäller från
2020-12-16
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om bedömning såväl i den egna ämneskontexten som i ett bredare perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sina färdigheter i att tillämpa rådande betygssystem i en undervisningspraktik.
Innehåll
Kursen behandlar relationen mellan undervisning, formativ och summativ bedömning och betygsättning i ett svenskt och internationellt perspektiv. Det nuvarande mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet analyseras ingående, utifrån betygsystemets konstruktion, den kriterierelaterade bedömningsprincipen samt hur bedömning och betygsättning är avsedda att tillämpas. Etiska aspekter på lärares bedömningsarbete diskuteras. I anslutning till detta behandlas också frågor kring plagiering och fusk i bedömningssammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• redogöra för det nu gällande mål- och kunskapsrelaterade betygsystemets uppbyggnad och utformning i relation till tidigare betygsystem (1)
• skapa och sammanväga olika former av betygsunderlag utifrån ämnet och fördjupade kunskaper i betygsättning (2)
• utveckla, använda och kritiskt granska varierande former för bedömning som stöd för elevernas lärande utifrån ämnet och fördjupade kunskaper om bedömning (3)
• synliggöra och kommunicera elevers lärande och kunskapsutveckling utifrån olika bedömningsunderlag. (4)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. Samtliga föreläsningar, seminarier och kursuppgifter är obligatoriska.
Bedömningsformer
Prov 1: Individuell skriftlig nätbaserad tentamen (Individual Written Online Examination), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Individuell skriftlig uppgift med efterföljande seminarium (Individual Written Assignment and Seminar), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gustafsson, Jan-Erik, Cliffordson, Christina & Erickson, Gudrun (2014). Likvärdig kunskapsbedömning i och av den svenska skolan : problem och möjligheter (1:a uppl.). Stockholm: SNS förlag. (119 s.)
Gustavsson, Anders, Måhl, Per & Sundblad, Bo (2012). Betygssättning: en handbok (1:a uppl.). Stockholm: Liber. (312 s.)
Hattie, John & Timperley, Helen (2007). The Power of Feedback. Review of Educational research 77(1), pp 81-112. (31 s.).
Jönsson, Anders (2020). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (181 s.)
Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. I Klapp Lekholm, Alli; Norell, Jan-Olof; Olsson, Bengt; Petersson, Astrid; Pramling Samuelsson, Ingrid; Pramling, Niklas & Ridderlind, Inger. Bedömning för lärande. En grund för ökat kunnande. Forskning om undervisning och lärande 3. (9 s.) Tillgänglig via internet.
Lindström, Lars, Lindberg, Viveka & Pettersson, Astrid (red.). (2013). Pedagogisk bedömning: Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Liber. (270 s.)
Petterson, Daniel & Wester, Anita (2017). Skolan och världen. Internationella kunskapsmätningar. I Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (4. utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (29 s)
Vetenskapliga artiklar och mindre omfattande litteratur kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).