Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga barn i ett didaktiskt perspektiv
Engelsk benämning
The development of multi-lingual pupils' reading and writing skills from a didactic perspective
Kurskod
KS180F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2009-11-27
Fastställandedatum
2022-04-27
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för den språkliga och kulturella bakgrundens betydelse för lärande med särskilt fokus på läs- och skrivutvecklingen. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig kunskaper om de föreställningar och förhållningssätt som kan uppstå i ett kulturmöte.
Innehåll
Kursen behandlar sambandet mellan språk och kultur samt den kulturella bakgrundens betydelse för lärande. Vidare belyser kursen olika förhållningssätt till läs- och skrivundervisning. Särskilt uppmärsammas de flerspråkiga elevernas språk- och literacitetsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för barns språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- beskriva hur barns läs-och skrivförmåga utvecklas i funktionella sammanhang
- beskriva och analysera vad som händer i mötet mellan människor med olika kulturella bakgrunder
- diskutera den språkliga och kulturella bakgrundens betydelse för språkutvecklingen
- utifrån konkreta undervisningssituationer identifiera, diskutera och analysera faktorer som stödjer barns literacitetsutveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuella uppgifter, paruppgifter, gruppseminarier och handledning. Kursen ges som nätburen undervisning med inslag av obligtoriska campusförlagda träffar.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar. Den första består av en individuell skriftlig text där studenten beskriver och reflekterar över flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling. Den andra delen består av en individuell dokumentation och analys av undervisningssituationer som följs upp av en muntlig diskussion med kurskamraterna. Den tredje delen består av en individuell skriftlig text där studenten reflekterar över den kulturella bakgrundens betydelse för lärandet.
Kurslitteratur
Elmeroth, Elisabeth (2017) Möte med andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur (155 s)
Henricsson, Olle & Lundgren, Max (2016) Muntligt berättande i flerspråkiga klassrum. Lund: Studentlitteratur (175s)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (2008) Modersmålslärare berättar. Holmbergs förlag. (120s.) (Finns tillgänglig via internet)
Fast, Carina (2019) Literacy: i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteraur. (168s)
Sjögren, Annick (2006) Här går gränsen. Stockholm: Dialogos förlag. (200s.)
Svensson, Gudrun (2017) Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur och
Kultur (230 s)
Wedin Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Stockholm: Skolverket. (11 s.) (finns tillgänglig via internet)
Westlund, Barbro (2012) Att undervisa i läsförståelse. Stockholm: Natur och Kultur ( 355 s)
Aktuella uppsatser, facklitteratur, film, artiklar samt skönlitteratur ca 600 s tillkommer.
Väljs i samråd med lärare
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.