Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola II
Engelsk benämning
Ateljerista - Cultural Training in Pre-school and School II
Kurskod
KS102F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2007-05-30
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KS101F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I (godkänd) eller KS173F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna på ett fördjupat sätt ska kunna leda och handleda arbete med estetiska läroprocesser integrerat i det vardagliga arbetet i förskola och skola samt kunna initiera och driva längre sammanhållna projektarbeten på ett sätt som bland annat hämtar sin inspiration från den pedagogik som utvecklats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia.
Innehåll
I kursen ingår praktiskt estetiskt arbete främst inriktat på berättande med ord och bild, och i anslutning härtill analyseras process/produkt och innehåll/form. Verksamheter i förskola och skola dokumenteras och blir föremål för samtal och reflektion, varvid barns och ungas strategier och kompetenser fokuseras. Kontinuerligt under kursen förs diskussioner om barn, förskola/skola och konst ur ett kulturanalytiskt perspektiv. I samarbete med konst- och museipedagoger identifieras och diskuteras möjliga samverkansformer mellan förskola/skola och museer/konsthallar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• på ett fördjupat sätt kunna arbeta estetiskt och kunskapsutvecklande med barn och ungdomar i förskola, skola och fritidsverksamheter och redovisa förståelse för den vuxnes roll och förhållningssätt i detta arbete..
• kunna dokumentera längre pedagogiska arbeten och med stöd av dokumentationen och litteratur kunna utveckla och reflektera över det pedagogiska arbetet.
• på ett fördjupat sätt kunna utveckla pedagogisk verksamhet genom en egen repertoar av estetiska uttrycksformer och utifrån visuella, auditiva och skriftliga dokumentationer.
• kunna leda reflekterande och analyserande diskussioner om ett pedagogiskt arbete utifrån dokumenterade praktiska exempel både bland barn/ungdom och kollegor
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, skrivande, basgruppsdiskussioner och studiebesök, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
De studerandes examineras dels genom en portfolio innehållande processdagbok och produktioner, dels genom en gestaltande redovisning av dokumentationer, efterföljande diskussion samt en skriftlig reflektion.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl gestaltande som skriftliga redovisningar.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur
Aronsson, Karin (1997). Barns världar – barns bilder. Stockholm: Natur och Kultur (c:a 280 s.)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (166 s.)
Bendroth Karlsson, Marie (2017). Barns möte med konst. Lund: Studentlitteratur (112 s.)
Dahlin, Bo (2004). Om undran inför livet. Lund: Studentlitteratur (140 s.)
Dunkels, Elza (2022). Vad gör unga på nätet? Fjärde upplagan, Malmö: Gleerups (144 s.)
Essén, Gunilla, Björklund, Erika & Olsborn Björby, Leicy (2015). Pedagogisk dokumentation: utvecklas och lära tillsammans. Stockholm: Natur & kultur (139 s.)
Kyrk Seger, Erika (red.) (2020). Digitalt meningsskapande i förskolan. Stockholm: Lärarförlaget (207 s.)
Lenz Taguchi, Hillevi (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik. Malmö: Gleerups utbildning (152 s.)
Linder, Linda (red.) (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (152 s.)
Thoresson, Anna (2019). Utforska digitala verktyg i förskolan. Stockholm:Lärarförlaget (151 s.)
Vecchi, Vea (2014). Blå cikoriablommor: ateljén i Reggio Emilias pedagogiska verksamhet. Lund: Studentlitteratur (327 s.)
Ytterligare artikelmaterial (ca 50 s.) samt valfri artikel från Statens medieråd tillkommer.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.
Övrigt
Som titeln på kursen, ateljeristautbildning, antyder bygger kursen mycket på de erfarenheter och den praktik som utvecklats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia i Italien.