Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieprojekt termin 4
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media Project Semester 4
Kurskod
KK447A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2020-12-08
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Avklarade kurser från termin 1 och 2 på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivism, strategi och entreprenörskap
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudomårdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examenskraven för en kandidatexamen.
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa de kunskaper och färdigheter som studenterna förvärvar under terminens övriga och parallellt löpande kurser.
Kursen syftar också till att fördjupa kunskaperna i gestaltning som analysmetod och förmedling av kunskap.
Kursen syftar även till att fördjupa projektarbetets teori och praktik samt studentens reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen.
Innehåll
- Genomförande av projektarbete utifrån medie- och kommunikationsvetenskapliga resonemang.
- Utveckla förvärvade teoretiska och metodologiska kunskaper och färdigheter i ett praktiskt sammanhang.
- Fördjupning av gestaltning som uttryckssätt, analysmetod och förmedling av kunskap.
- Projektarbetets teori och praktik.
- Problemorientering och identifiering av relevanta problemställningar.
- Utmaningsbaserat lärande och reflexivitet i förhållande till den egna kunskaps- och kompetensutvecklingen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Omsätta kunskap från parallella kurser till ett problemorienterat gestaltningsprojekt.
- Använda sig av gestaltning som uttryckssätt, analysmetod och förmedling av kunskap på fördjupad nivå.
- Kritiskt diskutera andra projekt baserat på deras problemställning, uttryckssätt och kommunikativa aspekter.
- Identifiera, och reflektera över, sitt behov av ytterligare kunskap och ökad kompetens.
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom främst genom grupparbete med handledning. Föreläsningar och workshops förkommer i mindre utsträckning.
Bedömningsformer
Ett gestaltande projekt i grupp motsvarande 4 hp, vilket examinerar lärandemål 1 och 2. Detta bedöms U/G.
En muntlig opponering motsvarande 1 hp av annan grupps gestaltningsprojekt, vilket examinerar lärandemål 3. Denna bedöms U/G.
En individuell skriftlig reflektion motsvarande 2,5 hp som identifierar ytterligare behov av kunskap och kompetensutveckling baserat på genomfört projektarbete, vilken examinerar lärandemål 4. Denna bedöms U/G/VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Lindstedt, Inger. (2017). Forskningens hantverk. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.