Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Publiker, användare och praktiker
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Audiences, Users and Practices
Kurskod
KK442A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2020-12-04
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla
kunskap om medie- och kommunikationsvetenskapens historiska tradition av publik- och användarstudier, liksom hur fältet har utvecklats teoretiskt och metodologiskt fram tills idag.
Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla förståelse kring medieanvändandets olika praktiker ur ett publik-, deltagar- och användarperspektiv.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla färdigheter för att kunna söka upp och förstå statistiska data om användare och publiker.
Metodologiskt syftar kursen till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter dels i målgruppsanalys, dels i medieetnografiska observationer.
Innehåll
- Medie- och kommunikationsvetenskapens historiska tradition av publik- och användarstudier.
- Samtida diskussioner inom fältet för publik- och användarstudier.
- Sökning och tolkning av statistiska data om användare och publiker.
- Målgruppsanalys.
- Medieetnografiska observationer som metod.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och problematisera olika traditioner och begrepp inom medieforskningen gällande publik- och användarteorier.
- Söka upp och på en grundläggande nivå tolka statistiska data om användare och publiker.
- Genomföra och kritiskt diskutera målgruppanalys.
- Genomföra och reflektera kring medieetnografiska observationer av publiker.
- Skriftligt och muntligt argumentera för olika synsätt på publiker, användare och praktiker i medierelaterade sammanhang.
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, grupparbete, enskild läsning av kurslitteratur samt arbete under viss handledning.
Bedömningsformer
En individuell skriftlig hemtentamen motsvarande 5 hp, vilken examinerar lärandemål 1, 2, och 5). Denna bedöms U/G/VG.
Genomförande och redovisning i grupp av medieetnografiska observationer samt målgruppsanalys motsvarande 2,5 hp, vilken examinerar lärandemål 3, 4 och 5. Denna bedöms U/G.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bengtsson, Stina, Ericson, Staffan & Stiernstedt, Fredrik (red.) (2020). Medievetenskapens idétraditioner. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur
- Jensen, K. B., & Rosengren, K. E. (1990). Five traditions in search of the audience. European journal of communication, 5(2), 207-238.
- Napoli, Philip M. (red.) (2018). Mediated communication. Berlin: De Gruyter
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.