Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Kritiska perspektiv på medietexter
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Critical Perspectives on Media Texts
Kurskod
KK441A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-06-24
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla
kunskap om olika former av medietexter (här förstått utifrån ett utvidgat textbegrepp) samt hur de gestaltas. Ett särskilt fokus ligger på strategiska, aktivistiska samt entreprenöriella medietexter.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla förståelse kring mediernas roll i samhället, samt hur samhällets normer konstrueras, bevaras och utmanas i medietexter.
Metodologiskt syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom textanalys inklusive forskningsetiska och juridiska frågeställningar.
Innehåll
- Det utvidgade textbegreppet, med fokus på medietexter
- Begreppen representation, hegemoni och ideologi
- Hur medietexter gestaltas liksom konsekvenserna av detta.
- Strategiska, aktivistiska samt entreprenöriella medietexter
- Mediernas roll för hur samhällets normer konstrueras, bevaras och kan utmanas
- Intersektionell maktanalys
- En textanalys av en eller flera medietexter
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa kunskap om olika former av medietexter, innehåll, samt hur de gestaltas
- Visa grundläggande kunskap om textanalys och de begrepp som relateras till denna/dessa metod(er)
- Visa förmåga att kritiskt reflektera över medietexter utifrån en intersektionell maktanalys
- Färdigheter till korrekt skriftlig och akademiskt analys
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, enskild läsning av kurslitteratur samt enskilt arbete under viss handledning.
Bedömningsformer
En salstentamen kring kursens centrala begrepp
2,5 hp (lärandemål 1, 2 och 3) (betygsskala U – G – VG)
En hemtentamen i vilken studenterna genomför en textanalys på en eller flera medietexter samt diskuterar denna utifrån en intersektionell maktanalys
5 hp (lärandemål 2 och 3) (betygsskala U-G-VG)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur bestäms i ett senare skede i samråd med undervisande lärare.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.