Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Rörlig bild och webcasting
Engelsk benämning
Filmmaking and Webcasting
Kurskod
KK431A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-05-27
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Syfte
Under kursen ges studenterna möjlighet att tillägna sig grundläggande praktiska och teoretiska kunskaper i produktion och distribution av video för webbmedier, som strömmande video- och webcasting-tjänster, webpublicering via bloggar och webbsidor, sociala medier för delning och spridning samt interaktionsformer inom dessa.
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre moment:
Grundkurs i videoproduktion (9 hp)
Detta moment ger studenterna grundläggande färdigheter i videoproduktion med digital videoteknik och introducerar berättartekniska begrepp och teorier.
Filmteori (3 hp)
Filmteori undervisningen löper parallellt genom hela kursen och består av föreläsningar, filmvisningar, gruppdiskussioner, tentamina och inlämningsuppgifter.
Webcasting (18 hp)
Detta moment ger grundläggande färdigheter i flerkamerateknik och digitala medieplattformar samt hur de används i en praktisk produktion. Detta sker utifrån medie- och kommunikationsvetenskapliga perspektiv och inkluderar bland annat centrala begrepp som medieaktivism, handling och social förändring. Realtidsproduktion i olika produktionsmiljöer utförs och utvärderas i samspel med teoretisk reflektion kring den kreativa processen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna;
- visa på grundläggande färdigheter i användandet av en digital videoproduktionsteknik (lärandemål 1),
- beskriva och använda relevanta begrepp och teorier kring den rörliga bildens berättarteknik i en praktisk produktion (lärandemål 2),
- visa på kunskaper om ljudets betydelse och möjligheter i en rörlig bild-produktion (lärandemål 3),
- visa på grundläggande förmåga att analysera den egna medieproduktionen i en relevant akademisk kontext (lärandemål 4),
- redogöra för produktionsprocesser i rörlig bild för digitala medieplattformar och hur de används i en praktisk produktion (lärandemål 5),
- omsätta kunskap grundad i medieteoretiska perspektiv till praktik inom digitala medieplattformar. (lärandemål 6),
- relatera sina praktiska resultat och erfarenheter till en media- och kommunikationsvetenskaplig kontext (lärandemål 7),
- värdera egen produktion inom webcasting utifrån demokratiska och etiska perspektiv (lärandemål 8).
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av produktionsövningar i grupp, föreläsningar, seminarier och individuellt akademiskt skrivande med handledning. Stor vikt läggs vid den kollektiva processen, där studenternas erfarenheter bryts mot varandra och skapar en plattform för lärande.
Bedömningsformer
I momentet Grundkurs i videoproduktion (9 hp) prövas lärandemål 1, 2, 3 och 4 genom fyra produktionsuppgifter och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier.
Filmteori (3hp) prövas lärandemål 2, 3 och 4 genom en skriftlig uppgift
I momentet Webcasting (18 hp) prövas lärandemål 1, 2, 4, 5, 6, 7 och 8 genom skriftlig uppgift (6 hp) som presenteras och försvaras vid redovisningsseminarium (2 hp) och lärandemål 1, 3, 5, 6, 7 och 8 prövas genom en produktionsövning inklusive en kritisk reflektion (10 hp) som presenteras och försvaras vid ett redovisningsseminarium.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bordwell, David, Thompson, Kristin (2008) Film Art - An Introduction, New York McGraw-Hill
Dawkins, Steve och Wynd, Ian (2011) Video production – putting theory into practice,
Palgrave Macmillan
Dykhoff Klas (2002) Ljudbilder eller Synvilla? Liber
Jenkins, H. 2008, Konvergenskulturen: där gamla & nya medier kolliderar. Göteborg: Bokförlaget Daidalos.
Krona, Michael. & Adler, Måns. 2014, “Bambuser, Emerging publics and how it intervenes with democracy, in Ehn, P., Topgaard, R. & Nilsson, E. (red) 2014, Making Futures - marginal notes on Innovation, Design and Democracy.
Lievrouw, L. 2011, Alternative and Activist New Media. Cambridge: Polity Press.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.