Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Examensarbete
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Degree project
Kurskod
KK429A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-12-18
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Avslutat 120 hp från kurser inom termin 1-4 på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivsm, strategi och entreprenörskap (HGMKV).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå generell examen på grundnivå.
Syfte
I kursen genomförs en vetenskaplig undersökning som redovisas i form av en vetenskaplig uppsats. Val av problem, metod och teoretiskt ramverk samt skapande av empiri sker i samråd med handledare. I examensarbetet ska studenten göra en fördjupning inom någon del av medie- och kommunikationsområdet. Studenten ska även kritiskt och konstruktivt värdera samt diskutera andras examensarbeten.
Innehåll
Studenten arbetar med stöd av en handledare med författandet av en vetenskaplig uppsats. Den vetenskapliga uppsatsen ska innehålla en analys av ett för ämnet (MKV) relevant vetenskapligt problem. Examensarbetet ska innehålla en beskrivning och kritisk diskussion av tidigare forskning, valda teorier, metodval och resultat. Problemställningen ska undersökas med vetenskapliga metoder. Arbetet läggs fram och behandlas på ett seminarium.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
1) visa fördjupad kunskap om forskningsfrågor inom medie- och kommunikationsvetenskap och deras relation till ett metodologiskt och vetenskapsteoretiskt fält.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
2) kunna utforma och genomföra en kvalitativ eller kvantitativ vetenskaplig undersökning
3) visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning
4) kritiskt kunna diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
5) kunna identifiera, formulera och lösa problem
6) ha förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för problemområdet och föreslagna lösningar för målgrupp inom akademin
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
7) visa förmåga att inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga fältet göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
8) visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, praktiska övningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Kursen examinaras genom:
1) skriftligt uppsats-PM
2) författande av uppsats
3) framläggning av uppsats på seminarium, samt opposition på annan students uppsats/er.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteraturen är främst individanpassad och mycket liten del av litteraturen kan ligga fast. Texter som rekommenderas för arbetsprocess och skrivande är:
Forskningsetiska principer inom humanistisk.samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Lindstedt, Inger (2012) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. 2. utökade uppl. Lund: Studentlitteratur.
Svenska skrivregler, (2008). Språkrådet. (3. [utök.] utg.), Stockholm: Liber.
Thurén, Torsten och Strachal, George (2011). Källa: internet. Att bedöma information utifrån källkritiska principer. Malmö: Gleerups.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.