UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2017

Kursplan våren 2017

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och metoder

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Media and Methods

Kurskod

KK426A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2016-01-18

Fastställandedatum

2015-12-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd) KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd)

Huvudområde

Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på kandidatnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.

Syfte

Kursen tar upp epistemologiska problem samt grundläggande vetenskapliga metoder inom medie- och kommunikationsvetenskap. Studenterna får tillämpa kvantitativa och kvalitativa metoder genom olika övningar.

Innehåll

Kursen fokuserar på grundlägggande kvantitativa och kvalitativa metoder inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet. Förutom de metodologiska hantverkskunskaperna läggs betoning på kontextualisering, det vill säga där metoderna ses i ett teoretisk, analytiskt, men också samhälleligt och politiskt perspektiv. I kursen diskuteras de metodologiska traditionernas historiska rötter och deras traditionella tillämpningsområden. Dessutom genomförs uppgifter där studenten genomför egna kvantitativa och kvalitativa studier.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna :
1. beskriva och diskutera olika metoder och deras användningsområden, deras styrkor och svagheter samt deras kunskapsteoretiska förankring
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
2. identifiera och tillämpa relevant(a) metod(er) för olika medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar.
3. dels tillgodogöra sig, dels genomföra analyser baserade på kvantitativa och kvalitativa metoder
4.visa förmåga att kunna kommunicera skriftligt med utvalda målgrupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
5.bedöma och värdera den metodologiska relevansen av olika studier inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet.
6.visa insikt om de egna metodkunskapernas möjligheter och begränsningar
7.visa medvetenhet om forsknings- och forskaretik

Arbetsformer

Föreläsningar, handledning och grupparbete.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom tre hemtentamen:
- Textanalys, 5hp
- Kvalitativ intervju, 5hp
- Kvatitativ metod, 5hp

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bergström, G. & Boréus, K. (2012) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursa. Lund: Studentlitteratur.
Ehn, Billy och Orvar Löfgren (2012) Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups.
Ekström, Mats och Larsåke Larsson (2012) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Forskningsetiska principer inom humanistisk.samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Kvale, S. (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun.Lund: Studentlitteratur.
Trost, Jan (2007) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.
Wibeck, V. (2010) Fokusgrupper: Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur.
Därutöver tillkommer ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar från bibliotekets fulltextdatabaser.

Kursvärdering

Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.