Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och samhälle
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and Society
Kurskod
KK425A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-03
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd) KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på kandidatnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Genom ett kontextualiserat perspektiv - som förbinder institutioner, representationer och människor - behandlar denna kurs de betydelser medier har i och för dagens samhälle. Kursens hörnpelare utgörs av ett antal centrala samhälls- och kulturvetenskapliga begrepp, exempelvis modernitet, offentlighet, medialisering, globalisering, kommersialisering, individualisering och nätverkssamhälle.
Innehåll
Med utgångspunkt i programmets tidigare kurser om människor, representationer och institutioner sätter denna kurs teoretiskt fokus på mediers betydelse i ett antal övergripande samhällsprocesser. Diskussionen om medialisering och globalisering går som en röd tråd genom kursen där det också läggs stor tonvikt på att se ömsesidigheten i relationen mellan medier och samhälleliga processer; hur medier både präglar och präglas av den globala samhällsutvecklingen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1) Redogöra för samt diskutera samhälls- och kulturvetenskapliga begrepp och teorier i analyser av ett samhälle präglat av nätverk och medialisering på olika nivåer.
2) Visa ett reflekterande analytiskt förhållningssätt och inse mediernas – och medie- och kommunikationsvetenskapens – möjligheter såväl som begränsningar i sociala omvandlingsprocesser.
3) Visa förmåga att skriftligt och muntligt kunna kommunicera med utvalda målgrupper.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Bedömningsformer
Lärandemålen examineras i två moment. Det första momentet består av författandet av ett kortare paper (motsvarande 2,5 hp). Detta lämnas in individuellt, men baseras på en empirisk analys som utförs gruppvis. Det andra examinationsmomentet är en avslutande hemtentamen (motsvarande 5 hp).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Engdahl, Oskar och Bengt Larsson (2011) Sociologiska perspektiv: grundläggande begrepp och teorier (andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Fornäs, Johan & Kaun, Anne (red.) (2011). Medialisering av kultur, politik, vardag och forskning: Riksbankens Jubileumsfonds forskarsymposium i Stockholm 18-19 augusti 2011. Huddinge: Södertörns högskola [elektronisk resurs på Mah bibliotek, samt tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-12829]
Hepp, Andreas (2013) Cultures of Mediatization. Cambridge: Polity Press
Falkheimer, Jesper & Jansson, André (red.) (2006). Geographies of communication: the spatial turn in media studies. Göteborg: Nordicom
Massey, Doreen (1991) “A Global Sense of Place”, Marxism Today, June 1991: 24-29. www.amielandmelburn.org.uk/collections/mt/index_frame.htm
Därutöver tillkommer aktuella forskningsartiklar från bibliotekets fulltextdatabaser (150 sidor). Urvalet av dessa baseras på deras aktuella relevans för kursens nyckelbegrepp.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.