Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och samhälle
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and Society
Kurskod
KK425A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-11-29
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401A Det föränderliga medielandskapet (godkänd) KK402A Medier: strategi, aktivism och entreprenörskap (godkänd) KK421A Medie- och kommunikationsvetenskap: Mediehistoria (godkänd) KK424A Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och institutioner (godkänd) KK422A Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor (godkänd) och KK423A Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och representationer (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på kandidatnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Genom ett kontextualiserat perspektiv - som förbinder institutioner, representationer och människor - behandlar denna kurs de betydelser medier har i och för dagens samhälle. Kursens hörnpelare utgörs av ett antal centrala samhälls- och kulturvetenskapliga begrepp, exempelvis modernitet, offentlighet, medialisering, globalisering, kommersialisering, individualisering och nätverkssamhälle.
Innehåll
Med utgångspunkt i programmets tidigare kurser om människor, representationer och institutioner sätter denna kurs teoretiskt fokus på mediers betydelse i ett antal övergripande samhällsprocesser. Diskussionen om medialisering och globalisering går som en röd tråd genom kursen där det också läggs stor tonvikt på att se ömsesidigheten i relationen mellan medier och samhälleliga processer; hur medier både präglar och präglas av den globala samhällsutvecklingen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
1)på ett självständigt sätt kunna diskutera och användarelevanta samhälls- och kulturvetenskapliga begrepp och teorier i analyser av ett samhälle präglat av nätverk och medialisering på olika nivåer.
2)visa ett reflekterande analytiskt förhållningssätt och inse mediernas – och medie- och kommunikationsvetenskapens – möjligheter såväl som begränsningar i sociala omvandlingsprocesser
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och självständigt arbete.
Bedömningsformer
Kursen examineras i två moment. Det ena momentet, som examinerar lärandemål två, består av författandet och presenterandet av ett ”mini-papper” baserat på en empirisk analys (motsvarande 2,5 hp). Det andra examinationsmomentet, med fokus på lärandemål 1 och 3, är en avslutande hemtentamen (motsvarande 5 hp). Den senare ligger till grund för kursens betygsbedömning. Bedömningen i båda momenten utgår från graden av självständigt förhållningssätt till teori och analys.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Corner, John (2011) Theorizing Media: Power, Form and Subjectivity. Manchester: Manchester University Press. [elektronisk resurs på Mah bibliotek]
Engdahl, Oskar och Bengt Larsson (2011) Sociologiska perspektiv: grundläggande begrepp och teorier (andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Hepp, Andreas (2013) Cultures of Mediatization. Cambridge: Polity Press
Massey, Doreen (1991) “A Global Sense of Place”, Marxism Today, June 1991: 24-29. www.amielandmelburn.org.uk/collections/mt/index_frame.htm
Därutöver tillkommer en större mängd aktuella forskningsartiklar från bibliotekets fulltextdatabaser. Urvalet av dessa baseras på deras aktuella relevans för kursens nyckelbegrepp.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.