UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2016

Kursplan våren 2016

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Media and People

Kurskod

KK422A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2016-01-18

Fastställandedatum

2015-12-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd)

Huvudområde

Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.

Syfte

Kursen behandlar publikforskning med fokus på målgrupper och strategier för målgruppsanalys. Kursen ger en förståelse för hur människor, individuellt och i samspel med andra, kan tolka och använda sig av ett alltmer diversifierat medieutbud, samt för hur de i allt högre utsträckning också själva kan producera medietexter.

Innehåll

Under kursen görs en genomgång av målgrupper, strategier för målgruppsanalys samt publikforskningens utveckling inom medie- och kommunikationsvetenskap, såväl nationellt som internationellt, under 1900-talet till idag. Klassiska studier inom forskningsområdet introduceras och problematiseras. Kursen lyfter speciellt fram mediers roll för människor i vardagslivet med fokus på deltagande och handling.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Redogöra för grundläggande kunskaper om olika traditioner inom medieforskningen gällande publik- och användarstudier
  • Beskriva mediers roll för människor i vardagen med fokus på deltagande och handling.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Problematisera begrepp såsom effekt, publik, deltagande, tolkning och meningsskapande utifrån bland annat teoretiska perspektiv på handling och handlingssituationer.
  • Genomföra en mindre målgruppsanalys.
  • Visa förmåga att kunna skriftligt kommunicera med utvalda grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Resonera kring för- och nackdelar med olika forskningstraditioner inom publik- och användarstudier samt dess användbarhet för målgruppsanalys.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs som föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.

Bedömningsformer

Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom individuell hemtentamen, motsvarande 7,5 hp, (samtliga lärandemål).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Baym, Nancy K. (2010). Personal connections in the digital age. Cambridge: Polity Press.
Brooker, Will och Deborah Jermyn (red.) (2003). The Audience Studies Reader. London: Routledge.
Eriksson, M. (2009). Nätens kriskommunikation. Lund: Studentlitteratur. Finns för nedladdning: http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A318724&dswid=-9977
Engdahl, Oskar och Larsson, Bengt (2011). Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. Del 1 Aktörer som handlar.
Ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 150 sidor) tillkommer enligt examinatorns anvisningar.

Kursvärdering

Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.