Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and People
Kurskod
KK422A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-11-29
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Denna kurs behandlar den roll medier spelar för människor i vardagslivet med fokus på deltagande och handling. Kursen ger en förståelse för hur människor, individuellt och i samspel med andra, kan tolka och använda sig av ett alltmer diversifierat medieutbud, samt för hur de i allt högre utsträckning också själva kan producera medietexter.
Innehåll
Kursen inleds med en genomgång av publikforskningens utveckling inom medie- och kommunikationsvetenskap, såväl nationellt som internationellt, under 1900-talet till idag. Klassiska studier inom forskningsområdet introduceras och problematiseras. Kursen lyfter speciellt fram mediers roll för människor i vardagslivet med fokus på deltagande och handling . Kursen behandlar även digitala mediers konsekvenser för professionella sammanhang i termer av upplösningen av gränsen mellan det privata/amatörmässiga och det professionella samt virtuell arbetskraft.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för grundläggande kunskaper om olika traditioner inom medieforskningen gällande publik- och användarstudier
- Beskriva mediers roll för människor i vardagen med fokus på deltagande och handling.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Problematisera begrepp såsom effekt, publik, deltagande, tolkning och meningsskapande utifrån bland annat teoretiska perspektiv på handling och handlingssituationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Resonera kring för- och nackdelar med olika forskningstraditioner inom publik- och användarstudier.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom individuell hemtentamen, motsvarande 7,5 hp, (samtliga lärandemål).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Baym, Nancy K. (2010). Personal connections in the digital age. Cambridge: Polity Press.
Brooker, Will och Deborah Jermyn (red.) (2003). The Audience Studies Reader. London: Routledge
Engdahl, Oskar och Larsson, Bengt (2011). Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. Del 1 Aktörer som handlar, Del 2 Människors samspel (kapitel 7) samt del 4 Samhällets skiktning (kapitel 14 & 15).
Ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 150 sidor) tillkommer enligt examinatorns anvisningar.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.