UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2013

Kursplan våren 2013

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Media and People

Kurskod

KK422A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2013-01-21

Fastställandedatum

2012-11-30

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401A Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402A Medier: strategi, aktivism och entreprenörskap (godkänd)

Huvudområde

Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.

Syfte

Denna kurs behandlar den roll medier spelar för människor i vardagslivet med fokus på deltagande och handling. Kursen ger en förståelse för hur människor, individuellt och i samspel med andra, kan tolka och använda sig av ett alltmer diversifierat medieutbud, samt för hur de i allt högre utsträckning också själva kan producera medietexter.

Innehåll

Kursen inleds med en genomgång av publikforskningens utveckling inom medie- och kommunikationsvetenskap, såväl nationellt som internationellt, under 1900-talet till idag. Klassiska studier inom forskningsområdet introduceras och problematiseras. Kursen lyfter speciellt fram mediers roll för människor i vardagslivet med fokus på deltagande och handling . Kursen behandlar även digitala mediers konsekvenser för professionella sammanhang i termer av upplösningen av gränsen mellan det privata/amatörmässiga och det professionella samt virtuell arbetskraft.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Redogöra för grundläggande kunskaper om olika traditioner inom medieforskningen gällande publik- och användarstudier
  • Beskriva mediers roll för människor i vardagen med fokus på deltagande och handling.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Problematisera begrepp såsom effekt, publik, deltagande, tolkning och meningsskapande utifrån bland annat teoretiska perspektiv på handling och handlingssituationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Resonera kring för- och nackdelar med olika forskningstraditioner inom publik- och användarstudier.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs som föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.

Bedömningsformer

Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom individuell hemtentamen, motsvarande 7,5 hp, (samtliga lärandemål).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Baym, Nancy K. (2010). Personal connections in the digital age. Cambridge: Polity Press.
Engdahl, Oskar och Larsson, Bengt (2011). Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. Del 1 Aktörer som handlar, Del 2 Människors samspel (kapitel 7) samt del 4 Samhällets skiktning (kapitel 14 & 15).
Gauntlett, David (2011). Making is connecting – the social meaning of creativity from DIY and knitting to Youtube and Web 2.0. Cambridge: Polity Press. Kap 1-4.
Livingstone, Sonia (1998). Making sense of television. The psychology of audience interpretation (2:a uppl.). London: Routledge.
Scholz, Trebor (2012). Digital labor – The internet as playground and factory. London. Routledge.
Van Dijck, José (2009) Users like you? Theorizing
agency in user-generated content. Media, Culture & Society, 31 (1), 41-58.
Ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 60 sidor) tillkommer enligt examinatorns anvisningar.

Kursvärdering

Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.