Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Mediehistoria
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media History
Kurskod
KK421A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-03
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
I denna kurs behandlas ett historiskt perspektiv på medier, dess uttrycksformer, industriella förutsättningar samt olika medieformers sociala, tekniska, kulturella och politiska implikationer.
Innehåll
Kursen introducerar mediernas historiska utveckling i västvärlden och belyser sociala, tekniska, kulturella och politiska aspekter av såväl traditionella massmedier som nya digitala medier. Länken mellan medieteknologisk utveckling och medieforskningens framsteg under 1900-talet presenteras med hjälp av grundläggande synsätt som teknologisk determinism och social shaping of technology. Dessutom introduceras begreppet kulturell form och placerar därmed mediernas historiska utveckling i en bredare kulturell- och social förändringskontext. Detta kopplas till programmets övergripande tema ”medieaktivism”. Centrala diskussioner i kursen relateras genomgående till såväl genus- som offentlighetsteoretiska resonemang och lyfter dessutom fram könslogik som ett viktigt analytiskt begrepp genom mediernas historiska utveckling.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om mediernas historiska utveckling i västvärlden (1)
- visa kunskap om sociala, tekniska, kulturella och politiska aspekter av mediehistorien samt hur dessa påverkas av könslogik (2)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att relatera viktiga steg av mediehistorisk utveckling och deras betydelse för mediala kommunikationsmönster till dagens medielandskap (3)
- visa förmåga att relatera kunskaper om mediernas historia till samtida idétraditioner inom MKV-forskningen (4)
- visa förmåga att muntligt och visuellt kunna redovisa och presentera (5)
- visa förmåga att kunna kommunicera muntligt och skriftligt med utvalda målgrupper (6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- kunna reflektera över och värdera kunskaper om mediehistorisk utveckling utifrån etiska och genusteoretiska aspekter (7)
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, filmvisningar, studiebesök, litteratur- och presentationsseminarium, basgruppsövningar samt grupparbete.
Bedömningsformer
Muntlig och visuell presentation 2,5hp (lärandemål 1, 2, 5 och 7)
Hemtentamen 5hp (lärandemål 3,4, 6 och 7)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Chapman, Jane. (2005), Comparative Media History – An introduction: 1789 to the Present, Polity Press: New York
Djerf-Pierre, Monica. (2003), ”Journalistikens kön – Fältets struktur och logik under 1900-talet”, i Kvinnovetenskaplig tidskrift, ( 2 ) s. 29-52
Habermas, Jurgen. (2003), Borgerlig offentlighet, (enbart Introduktion av Mats Dahlqvist) Arkiv Förlag: Stockholm (kompendium)
Lievrouw, Leah. A. 2006, ”New Media Design and Development: Diffusion of Innovations v Social Shaping of Technology” i Leah Lievrouw & Sonia Livingstone (red) Handbook of New Media, 2006, London: Sage Publications (Tillgänglig som e-resurs)
Lundgren, Kristina & Ney, Birgitta, red (2000) Tidningskvinnor 1690-1960. Lund: Studentlitteratur. (Utdrag: kapitel i diskussion med lärare)
Lönnroth, Ami (red) (2008) Empati och engagemang. En kvinnolinje i svensk journalistik. Enhörna: Tusculum förlag. (Utdrag: kapitel i diskussion med lärare)
Melin, Margareta. (2014) ’Fäktas genom att fly. Omförhandlad journalistik med digitala hjälpmedel. I Anja Hirdman & Madelein Kleberg (red) Mediers känsla för kön. Göteborg: Nordicom (i press november 2014).
Oscarsson, Ingemar & Rydén, Per, red (1991) Pressens profiler. Ett urval journalistiska texter med inledning och kommentarer. Lund: Studentlitteratur. (Utdrag: kapitel i diskussion med lärare)
Standage, Tom (2013). iWriting in the Wall. Social Media the First 2,000 years. London: Bloomsbury.
Williams, Raymond. (2001), Tv – Teknik och Kulturell Form, Arkiv Förlag: Stockholm
Winston, Brian. (2000), Media Technology and Society (intro & one exemplary chapter), Taylor & Francis
Ytterligare vetenskapliga artiklar om mediehistoria tillkommer samt historiska texter. Dessutom tillkommer ett antal filmer.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.