Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Specialiseringskurs rörlig bild: gestaltningsmaterial och genre/r
Engelsk benämning
Specialisation course in Moving Images: Design Elements and Genres
Kurskod
KK418C
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2022-08-24
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Avslutat 90 hp inom programmet Visuell kommunikation (termin 1–3).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet visuell kommunikation på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna for kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kursens syfte är att ge studenterna möjlighet till fördjupning av teoretiska och praktiska kunskaper i rörlig bild och visuellt berättande såväl historiskt som i samtiden. Genom att studenterna undersöker och tillämpar teorier och metoder för berättande, gestaltning och produktion, skapar de en grund för ett självständigt gestaltande arbete i förberedelse för medieproduktionen i examenskursen.
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre delkurser:
1) Visuell kommunikation i historiska och kulturella sammanhang (7 hp)
I delkursen utvecklar studenten kunskap i den historiska och kulturella kontexten av fotografi, teckning och rörliga media genom att analysera visuell kommunikation utifrån olika kritiska perspektiv, så som exempelvis intersektionella maktperspektiv.
2) Fördjupning inom rörlig bild (13 hp)
Delkursen ger studenterna möjlighet till fördjupning av gestaltande praktik inom rörlig bild. Studenten ska utveckla fördjupade färdigheter och förståelse för genrer inom rörlig bild och för branschens villkor genom att analysera form och innehåll i förhållande till uppdrag, uppdragsgivare och produktionsramar. Studenten fördjupar de tekniska kunskaper som erhållits inom huvudområdet.
3) Medieproduktion (10 hp)
Ett eget projekt i vilket studenten arbetar med gestaltande praktik inom rörlig bild som redovisas i två former:
- Ett gestaltande arbete där studenten genomför en produktion inom rörlig bild, samt ett gemensamt offentliggörande av det egna arbetet.
- En designdokumentation över det gestaltande arbetet som ska analyseras, diskuteras och problematiseras inom en professionell och vetenskaplig kontext.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. visa fördjupad förståelse för det mediespecifika och den rörliga bildens kommunikativa egenskaper samt diskutera rörlig bild utifrån ett visuellt historiskt sammanhang,
2. kritiskt analysera rörlig bild utifrån en specifik intersektionell teoretisk ståndpunkt,
3. välja, hantera, och använda på lämpligaste sätt olika uttryck, material, tekniker och presentationssätt inom rörlig bild beroende på syfte,
4. ge och ta emot konstruktiv kritik samt reflektera kritiskt i tal och skrift över egna och andras arbeten inom ett gestaltande ramverk,
5. visa fördjupade färdigheter i att tolka och förstå en uppdragsgivare samt framställa och förmedla bildmaterial i enlighet med en problemformulering inom ramen för branschens villkor,
6. planera, genomföra och presentera – visuellt och skriftligt – inom givna tidsramar ett självständigt arbete inom området rörlig bild samt offentliggöra det
7. samla, värdera och tolka relevant information i en problemställning samt diskutera, metodval, resultat, och relaterade frågeställningar.
Arbetsformer
Kursen bygger på studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som projektarbeten. En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där eget och andras gestaltande arbete diskuteras och kritiseras. I undervisningen ingår även ett offentliggörande av det egna arbetet.
Bedömningsformer
- I delkursen Visuell kommunikation i historiska och kulturella sammanhang (7 hp) prövas lärandemål 1 och 2 genom genom två uppgifter, en hemtenta (5 hp) och en muntlig redovisning som bygger på en skriftlig reflektion (2 hp - momentet bedöms enligt U/G).
- I delkursen Fördjupning inom rörlig bild (13 hp) prövas lärandemål 3, 4 och 5 genom att studenten framställer en portfolio bestående av produktionsuppgifter och genom aktivt deltagande vid redovisningsseminarier (10 hp). De fördjupade produktionstekniska kunskaperna inom rörlig bild prövas genom en tentamen (3 hp).
- I delkursen Medieproduktion prövas lärandemål 3 – 7, genom ett individuellt gestaltande projekt och en därtill hörande designdokumentation (8 hp) och aktivt deltagande vid offentliggörandet (2 hp - momentet bedöms enligt U/G).
Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften och/eller examinationsform kan komma att anpassas om den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
- Lupton, Ellen, (2017). Design is Storytelling. New York: Cooper Hewitt
- Nicholls, Bill (2010) Introduction to Documentary. Indiana University Press.
Delar ur:
- Chion, Michel (1994) Audio-Vision: Sound on Screen. New York: Columbia University Press, s. 3-24
- Etherington-Wright, Christine., & Doughty, Ruth. (2011). Understanding Film Theory. Houndmills, Basingstoke, Hampshire:Palgrave Macmillan.
- Nichols, Bill (1991) Representing Reality. Indiana University Press, s. 79-89
- Pooke, Grant and Newall, Diana (2008). Art History: the Basics. The Basics. Abingdon: Routledge.
- Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2017). Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press
- Ward, Paul (2005) Animated Interactions: Animation Aesthetics and the World of the 'Interactive' Documentary. In: Buchan, Suzanne (ed.), Animated Worlds. Eastleigh, John Libbey Publishing
Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma, samt litteratur till det självständiga arbetet som väljs i samråd med lärare/handledare.
Kursvärdering
Lärosätet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Lärosätet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.