Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Specialiseringskurs foto: gestaltningsmaterial och genre/r
Engelsk benämning
Specialisation course in Photography: Design Elements and Genres
Kurskod
KK417A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-12-07
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) KK412A Teckning och kognition, (godkänd) KK413A Berättande i rörlig bild (godkänd) KK414A Att kommunicera i bild (godkänd) KK415A Vetenskaplig praktik: teori och metod (godkänd) och KK416A Genrer, texter och medieutbud (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs i Visuell Kommunikation programmet, andra året.
Syfte
Kursen syfte är att ge fördjupning inom teoretiska och praktiska kunskaper i fotografi och visuell berättande såväl historiskt som i samtiden. Genom att undersöka och tillämpa teorier och metoder för berättande, gestaltning och produktion, skapas grund för ett eget personligt uttryck i området fotografi.
Innehåll
Kursen består av fyra delar/moment:
1) Fotografi, modernitet och postmodernitet 7,5hp
En teoretisk påbyggnad av de historiska kunskaper som erhållits i Att kommunicera i bild. Momeentet ger gen djupare förståelse för begreppen och innefattar gestaltande moment.
2) Fototeknik 7,5hp
En fördjupning av de tekniska kunskaper som erhållits i Att kommunicera i bild, och dess relation till det självständiga arbetet.
3) Självständigt arbet 7.5hp
Det egna projektet, delkursen där studenten genomför ett eget fotografiskt arbete samt sammanställer och offentliggör detta i portfolieform.
4) Att skriva om den fotografiska bilden 7,5
En uppsats skrivs om det egna arbetet med utgångspunkt i de kunskaper och färdigheter som studenten tillgodogjort sig i de övriga tre delkurserna. Att kritiskt reflektera över både det egna och andras arbeten är en viktig beståndsdel, liksom att analysera, diskutera och problematisera fotografi i en vetenskaplig kontext.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- förstå fotografi i ett visuellt kulturellt och konstteoretiskt sammanhang (lärandemål 1)
- beskriva de förändringar den fotografiska bilden genomgått och genomgår (lärandemål 2)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten
- hantera och använda kamera och dator i samspel (lärandemål 3)
- planera, genomföra och presentera – muntligen, visuellt och skriftligen – ett självständigt fotografiskt arbete (lärandemål 4)
- analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån ett visuellt kulturellt sammanhang (lärandemål 5)
- analysera, diskutera och problematisera fotografi i en vetenskaplig kontext (lärandemål 6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- kunna kritiskt reflektera över egna och andras arbeten (lärandemål 7)
- uppvisa kritiskt förhållningssätt till teorier och metoder (lärandemål 8)
- kunna reflektera över den digitala bildens roll och betydelse i samhället. (lärandemål 9)
Arbetsformer
Kursen bygger på studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som projekt arbeten. En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras. I undervisningen ingår också besök på gallerier och konsthallar.
Bedömningsformer
I delkurs 1 examineras lärandemål 1, 2, 5, 7 och 8 genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid examinationsseminarier samt inlämning av skriftlig uppgift. I delkursen ingår också ett gestaltande arbete som examineras muntligen och visuellt i seminarieform.
I delkurs 2 examineras lärandemål 3 och 6 genom examinerande övningar och skriftliga prov.
I delkurs 3 examineras lärande mål 1, 3, 4, 5, 6, 8 och 9 genom individuellt gestaltande projekt åtföljda av skriftlig, kritisk reflektion och aktivt deltagande vid muntliga examinationsseminarier.
I delkurs 4 examineras lärande mål 1, 2, 5, 6, 7,8 och 9 genom uppsats som seminariebehandlas i aktivt deltagande i handledningsgrupper och sedan opponeras vid ett avslutande examinationsseminarium.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barthes, Roland (2000) Camera Lucida, Vintage
Cotton, Charlotte (2004) The Photograph as contemporary art
Elkins, James (red) (2007) Photography Theory, Routledge
Evening, Martin: (2010) Adobe Photoshop CS5 for photographers, Focal Press/Elsevier (e-bok)
George, Chris: The Book of Digital Photography, ILEX (2009
Wall, Jeff (1995)”Tecken på likgiltighet: aspekter av fotografi, eller som konceptuell konst”, översatt Sven-Olof Wallenstein, Skriftserien Kairos nr.11 Konceptkonst
Wells, Liz (red) The Photographic reader, Routledge
Lindstedt, Inger. K3's guide till Akademiskt skrivande/Academic writing resources. Del av kurskompendium.
Ejvegård, Rolf (2009) Vetenskaplig metod, Studentlitteratur
Rekommenderad litteratur / utdrag ur:
Batchen, Goeffrey (1999) Burning with Desire, the Conception of Photography
Rose, Gillian (2010) Visual Methodologies, Sage
Kursvärdering
Kursutvärdering sker i form av löpande kursvärdering samt avslutande utvärderingsseminarium.