Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Genrer, texter och medieutbud
Engelsk benämning
Genre, Text and Media
Kurskod
KK416A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-04-19
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) KK412A Teckning och kognition, (godkänd) KK413A Berättande i rörlig bild (godkänd) och KK414A Att kommunicera i bild (godkänd)
Kursen ingår som obligatorisk kurs i Visuell Kommunikation programmet, andra året. Tillträde till kursen har studerande som är godkända på kurserna på A-nivå i Visuell Kommunikation.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kursens syfte är att ge studenterna kunskap om semiotik inom medierad kommunikation, genrer, och översättning mellan medier (med fokus på dialog mellan text och bild). Syftet är vidare att ge studenterna redskap för att kunna analysera medieutbud, och kunskaper i framställandet av texter inom olika genrer och medier. Kursen lägger grunden för det skriftliga arbete som genomförs i examensarbeten.
Innehåll
Kursen behandlar centrala teorier om berättelser, genreteori, bildanalys och adaption. Fokus ligger på att analysera berättelser och hur dessa överförs till ett annat medium. Studenterna kommer även att göra ett praktiskt adaptionsprojekt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- uppvisa kunskap om centrala teorier om berättelser och genreteori i relation till relevanta texter (lärandemål 1)
- uppvisa kunskap om centrala teorier om bildanalys (lärandemål 2)??
- genomföra självständiga analyser av berättelser i olika typer av medier (lärandemål 3)
- uppvisa kunskap om adaptioner och teorier om adaptioner (lärandemål 4)
- med utgångspunkt i kursens innehåll göra en adaption från en text till ett visuellt uttryck (lärandemål 5)
- kunna göra en skriftlig analys av en adaption (lärandemål 6)
- akademiskt och argumenterande kunna uttrycka sig i skrift (lärandemål 7)
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbete.
Bedömningsformer
I den första skriftliga examinationen om 3 hp examineras lärandemål 1 och 3
I den andra examinationen om 1 hp examineras lärandemål 2
I den tredje examinationen om 3 hp examineras lärandemål 3 och 4
I det gestaltande adaptionsprojektet om 4 hp, som examineras med en visuell representation och en individuell presentation av denna, examineras lärandemål 5, men även lärandemål 4.
I den akademiska uppsatsen om 4 hp examineras lärandemål 6 och 7, men även lärandemål 1, 2, 3, 4 och 5
Det gestaltande adaptionsprojektet om 4 hp bedöms enligt betygsskala U-G.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Rimmon-Kenan, Shlomith. Narrative Fiction: Contemporary Poetics. London: Routledge, 2002 (or later).
Delar ur:
Barthes, Roland (1974). Mythologies. London: Paladin
Hatt, Michael och Klonk, Charlotte (2006). Art History: A Critical Introduction to its Methods. Manchester: Manchester University Press
Hutcheon, Linda och O´Flynn, Siobhan. (2013) A Theory of Adaptation. London: Routledge. kap 1
Jenkins, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press. Introduction (finns även i svensk översättning, Konvergenskultur)
Rose, Gillian: (2012) Visual Methodologies. London: Sage, kap 6
Wærn, Yvonne, Pettersson, Rune och Svensson, Gary (2004). Bild och föreställning – om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur
Om att skriva uppsats:
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur
Texter kan tillkomma
Kursvärdering
Utvärdering sker fortlöpande under kursen, samt i samband med avslutad kurs.