Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2013-09-02

Kursplan med gällandedatum 2013-09-02

Benämning

Genrer, texter och medieutbud

Engelsk benämning

Genre, Text and Media

Kurskod

KK416A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2013-06-20

Gäller från

2013-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) KK412A Teckning och kognition, (godkänd) KK413A Berättande i rörlig bild (godkänd) och KK414A Att kommunicera i bild (godkänd)
Kursen ingår som obligatorisk kurs i Visuell Kommunikation programmet, andra året. Tillträde till kursen har studerande som är godkända på kurserna på A-nivå i Visuell Kommunikation.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.

Syfte

Kursens syfte är att ge studenterna kunskap om semiotik inom medierad kommunikation, genrer, och översättning mellan medier (med fokus på dialog mellan text och bild). Syftet är vidare att ge studenterna redskap för att kunna analysera medieutbud, och kunskaper i framställandet av texter inom olika genrer och medier. Kursen lägger grunden för det skriftliga arbete som genomförs i examensarbeten.

Innehåll

Kursen ägnas åt analyser, diskussioner och skapande av olika typer av medietexter och bilder inom olika genrer och i olika medier. I kursen ges även metodutbildning i textanalys. För att lära sig att arbeta med narrativt syfte och berättelsen ska studenten genomföra ett gestaltande arbete som handlar om att flytta ett arbete från en genre till en annan, vilket avslutas i form av en gemensam visning. Studenten ska också skriva en kappa baserade på olika analysmodeller.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-uppvisa kunskap och förståelse om centrala teorier om kommunikation och genreteori (lärandemål 1),
-uppvisa kunskap och förståelse om hur olika mediers kulturella form påverkar olika uttrycksformer (lärandemål 2).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-söka, samla, kritiskt värdera och åskådliggöra relevant information i ett kommunikationssammanhang (lärandemål 3),
-genomföra självständiga analyser av olika typer av medieutbud (lärandemål 4),
-arbeta med produktion av texter i samband med bild inom olika genrer (lärandemål 5).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- värdera sitt agerande som yrkesperson utifrån etiska, demokratiska och miljörelaterade perspektiv (lärandemål 6),
-visa insikt om retorikens roll i att förmedla ett budskap och konsekvenser för mottagarna (lärandemål 7).

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbete.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.

Bedömningsformer

Lärandemål 1, 2, 3 och 4 examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier.
Lärandemål 5, 6 och 7 examineras genom gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Barthes, Roland (1974). Mythologies. London: Paladin.
Hatt, Michael; Klonk, Charlotte (2006). Art history: A Critical Introduction to its Methods. Manchester: Manchester University Press.
Hutcheon, Linda: A Theory of Adaptation, 2013, kap. 1.
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
Messaris, Paul (1997). Visual Persuasion: the Role of Images in Advertising. London: Sage Publications.
Wærn, Yvonne, Pettersson, Rune och Svensson, Gary (2004). Bild och föreställning – om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur.
Vulovic, Jimmy: (2013) Narrativanalys. Lund: Studentlitteratur.
Rose, Gillian: (2012) Visual methodologies. London: Sage, kap 6
Kortare texter och kompendier tillkommer och delas ut under kursen.

Kursvärdering

Utvärdering sker fortlöpande under kursen, samt i samband med avslutad kurs.