Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Att kommunicera i bild
Engelsk benämning
Image and Communication
Kurskod
KK414B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2020-02-03
Fastställandedatum
2022-08-24
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska utveckla förmågan att kritiskt undersöka fotografiska bildmaterial och att analysera de bilder som omger oss utifrån etiska och sociala hållbarhetsperspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig fotografiska gestaltningsmetoder. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna inom programmet Visuell kommunikation.
Innehåll
Kursen är uppdelad i fyra delar.
1. Projekt 7hp
2. Fotohistoria 2hp
3. Representationsteori 3hp
4. Teknik 3hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- skriftligt och muntligt redogöra för fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext,
- skriftligt och muntligt redogöra för representationsteori samt fotografins kommunikativa aspekter utifrån etiska och sociala hållbarhetsperspektiv,
- planera och genomföra samt skriftligt reflektera över ett uppdrag och lösa problem i samspel med andra,
- tillämpa grundläggande kunskaper i digitala fototekniker,
- ljussätta olika objekt och andra miljöer med olika ljuskällor,
- tolka och förstå en uppdragsgivare och framställa bildmaterial i enlighet med en problemformulering,
- ge och ta emot konstruktiv kritik i förhållande till en uppdragsgivare
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fotografiska övningar och workshops.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
Projekt (7 hp)
Lärandemål 1-7 examineras genom ett projektarbete som dokumenteras, presenteras och sammanfattas i en individuell skriftlig reflektion. Detta projekt har betygsskala U/G.
Fotohistoria (2 hp)
Lärandemål 1 examineras genom skriftlig hemtentamen.
Representationsteori (3 hp)
Lärandemål 2 examineras genom aktivt deltagande vid ett seminarium med muntlig samt skriftlig framställning.
Teknik (3hp)
Lärandemål 4 och 5 examineras genom en skriftlig och muntlig redovisning (3 hp).
Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
- Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press eller I svensk utgåva Jenkins, H. (2012). Konvergenskulturen: där gamla och nya medier kolliderar. 2. uppl., Göteborg: Daidalos.
- Marien, M. W. (2021). Photography: A Cultural History. London: Laurence King
- Sturken, M., & Cartwright, L. (2009/2018). Practices of looking: An introduction to visual culture. New York: Oxford University Press.
- Wells, L. (2015). Photography: A Critical Introduction. 4th rev ed. London: Routledge
Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma.
Kursvärdering
Kursutvärdering sker löpande och vid slutet av kursen.