Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Att kommunicera i bild
Engelsk benämning
Image and Communication
Kurskod
KK414B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2020-02-19
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska utveckla förmågan att kritiskt undersöka bildmaterial och att analysera de bilder som omger oss. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig fotografiska gestaltningsmetoder. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna inom programmet Visuell kommunikation.
Innehåll
Kursen är uppdelad i fyra delar.
1. Projekt 7hp
2. Fotohistoria 2hp
3. Representationsteori 3hp
4. Teknik 3hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- uppvisa grundläggande förståelse av fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext,
- visa förståelse av fotografins kommunikativa aspekter i specifika kontexter, samt grundläggande förståelse av fotografins mediala egenskaper,
- kunna planera och genomföra ett uppdrag och lösa problem i samspel med andra,
- visa kunskap om digitala fototekniker,
- analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang,
- ljussätta olika objekt,och andra miljöer med olika ljuskällor,
- ge och ta emot konstruktiv kritik,
- tolka och förstå en uppdragsgivare och framställa bildmaterial med kommunikativa egenskaper i enlighet med en problemformulering,
- kunna resonera kring teorier, metoder och verktyg,
- identifiera och problematisera relationen mellan sändare och mottagare i specifika fotografiska kontexter.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fotografiska övningar och workshops.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
Projekt (7 hp)
Lärandemål 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10 examineras genom ett projektarbete som dokumenteras och presenteras.
Fotohistoria (2 hp)
Lärandemål 1 examineras genom skriftlig hemtentamen.
Representationsteori (3 hp)
Lärandemål, 5, 9, 10 examineras genom aktivt deltagande vid ett seminarium med muntlig och skriftlig framställning.
Teknik (3hp)
Lärandemål 4 examineras genom en skriftlig och muntlig redovisning (3 hp).
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, 2. uppl., London: Sage. Kapitel 1, s.15 – 29.
- Jenkins, H. (2012). Konvergenskulturen: där gamla och nya medier kolliderar. 2. uppl., Göteborg: Daidalos. Introduktion s. 1-24.
- Marien, M. W. (2014). Photography: A Cultural History. London: Laurence King
- Sturken, M., & Cartwright, L. (2009/2018). Practices of looking: An introduction to visual culture. New York: Oxford University Press.
- Wells, L. (2015). Photography: A Critical Introduction. 4th rev ed. London: Routledge
Kompendier och enstaka texter delas ut av respektive lärare.
Kursvärdering
Kursutvärdering sker löpande och vid slutet av kursen.