UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2021

Kursplan våren 2021

Benämning

Att kommunicera i bild

Engelsk benämning

Image and Communication

Kurskod

KK414B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2020-08-31

Fastställandedatum

2020-02-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng

Huvudområde

Visuell Kommunikation

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.

Syfte

Kursens syfte är att studenterna ska utveckla förmågan att kritiskt undersöka bildmaterial och att analysera de bilder som omger oss. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig fotografiska gestaltningsmetoder. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna inom programmet Visuell kommunikation.

Innehåll

Kursen är uppdelad i fyra delar.
1. Projekt 7hp
2. Fotohistoria 2hp
3. Representationsteori 3hp
4. Teknik 3hp

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  1. uppvisa grundläggande förståelse av fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext,
  2. visa förståelse av fotografins kommunikativa aspekter i specifika kontexter, samt grundläggande förståelse av fotografins mediala egenskaper,
  3. kunna planera och genomföra ett uppdrag och lösa problem i samspel med andra,
  4. visa kunskap om digitala fototekniker,
  5. analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang,
  6. ljussätta olika objekt,och andra miljöer med olika ljuskällor,
  7. ge och ta emot konstruktiv kritik,
  8. tolka och förstå en uppdragsgivare och framställa bildmaterial med kommunikativa egenskaper i enlighet med en problemformulering,
  9. kunna resonera kring teorier, metoder och verktyg,
  10. identifiera och problematisera relationen mellan sändare och mottagare i specifika fotografiska kontexter.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, fotografiska övningar och workshops.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.

Bedömningsformer

Projekt (7 hp)
Lärandemål 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10 examineras genom ett projektarbete som dokumenteras och presenteras.
Fotohistoria (2 hp)
Lärandemål 1 examineras genom skriftlig hemtentamen.
Representationsteori (3 hp)
Lärandemål, 5, 9, 10 examineras genom aktivt deltagande vid ett seminarium med muntlig och skriftlig framställning.
Teknik (3hp)
Lärandemål 4 examineras genom en skriftlig och muntlig redovisning (3 hp).
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, 2. uppl., London: Sage. Kapitel 1, s.15 – 29.
  • Jenkins, H. (2012). Konvergenskulturen: där gamla och nya medier kolliderar. 2. uppl., Göteborg: Daidalos. Introduktion s. 1-24.
  • Marien, M. W. (2014). Photography: A Cultural History. London: Laurence King
  • Sturken, M., & Cartwright, L. (2009/2018). Practices of looking: An introduction to visual culture. New York: Oxford University Press.
  • Wells, L. (2015). Photography: A Critical Introduction. 4th rev ed. London: Routledge
Kompendier och enstaka texter delas ut av respektive lärare.

Kursvärdering

Kursutvärdering sker löpande och vid slutet av kursen.