Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2014-01-20

Kursplan med gällandedatum 2014-01-20

Benämning

Att kommunicera i bild

Engelsk benämning

Image and Communication

Kurskod

KK414A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2013-11-29

Gäller från

2014-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Visuell Kommunikation

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.

Syfte

Kursens syfte är att studenterna ska utveckla förmågan att kritiskt undersöka bildmaterial och att analysera de bilder som omger oss. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig fotografiska gestaltningsmetoder. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna inom programmet Visuell kommunikation.

Innehåll

Kursen är uppdelad i tre delar:
I. Fotohistoria (5hp)
II. Fotografisk praktik (5hp)
III. Digitalt fotografi (5hp)

Lärandemål

A. Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten
1. -visa på grundläggande förståelse av fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext,
2. -visa förståelse av fotografins kommunikativa aspekter,
3. -visa grundläggande förståelse av fotografins mediala egenskaper,
4. -visa kunskap om digitala fototekniker.
B. Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
5. -analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang,
6. -analysera och diskutera fotohistorisk forskning,
7. - förbereda och anpassa foton för webbpublicering,
8. - ljussätta olika objekt i fotostudio,
9. - fotografera arkitektur i dagsljus,
10. -visa förmåga att formulera och genomföra ett eget gestaltande arbete.
C. Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
11. -uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till teorier, metoder och verktyg,
12. -identifiera och problematisera relationen mellan den som betraktar och den/det som betraktas,
13. -visa förmåga att arbeta på ett professionellt sätt.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, demos, fotografiska övningar och workshops.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.

Bedömningsformer

I. Fotohistoria (5hp)
Lärandemål 1, 2, 5, 11 & 12 examineras genom en skriftlig tentamen (4hp).
Lärandemål 5, 11 & 12 examineras genom fyra skriftliga uppgifter (1hp).
II. Fotografisk praktik (5hp)
Lärandemål, 5 & 6 examineras genom aktivt deltagande vid tre seminarier (2hp).
Lärandemål 8, 9 & 13 examineras vid genomförande av tre fotografiska övningar och en kritikseminarium där individuella prestationer bedöms (2hp).
Lärandemål 10 & 13 examineras genom ett individuellt gestaltande projekt samt ett aktivt deltagande vid ett examinationsseminarium (1hp).
III. Digitalt fotografi (5hp)
Lärandemål 4 & 7 examineras genom en skriftlig tentamen (4hp).
Lärandemål 10 & 13 examineras genom ett individuellt gestaltande projekt samt ett aktivt deltagande vid ett examinationsseminarium (1hp).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Edwards, S. (2007). Fotografi, en introduktion. Stockholm: Raster.
Kress, G. and T. van Leeuwen (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Marien, M. W. (2010). Photography: A Cultural History. London: Laurence King.
Morris, E. (2011). Believing is Seeing. New York: Penguin.
Wells, L. (2009). Photography: A Critical Introduction. 4th rev ed. London: Routledge .
Kompendier och enstaka texter delas ut av respektive lärare.
Referenslitteratur:
Evening, M. (2012). Adobe Photoshop CS6 for photographers. E-book. Focal Press/Elsevier.
George, C. (2009). The Book of Digital Photography. ILEX.
Sontag, S. (1979). On Photography. London: Penguin.

Kursvärdering

Kursutvärdering sker löpande och vid slutet av kursen.