Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Berättande i rörlig bild
Engelsk benämning
Narrative and the Moving Image
Kurskod
KK413A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-12-02
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kurser ger förutsättningar för att göra, förstå och problematisera berättande med rörliga bilder. Kursen synliggör den rörliga bildens språk och närvaro i samhället såväl historiskt som i samtiden. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna.
Innehåll
Kursen utgår från studenternas praktiska erfarenheter i workshops och tillämpar en tematisk teoretisk problematisering.
Tema 1: Från tid till rum
Grundläggande förståelse för den tidiga filmens narrativa strukturer.
Dikotomin: dokumentär – fiktion 1805-1910 med fortsättning
Tema 2: Offentliga rummet
10-talet växer biografen fram. Hur ger populärkulturella former förutsättningar för berättande?
Tema 3: Form och samtid
Samhället speglas i filmens form och innehåll. Hur kan man förstå dagens berättande i digitala- och sociala medier?
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-visa på grundläggande förståelse för den tidiga filmens narrativa strukturer och berättande (lärandemål 1),
- visa förståelse för hur populärkulturella former ger förutsättningar för berättande (lärandemål 2),
- visa förståelse för hur samhället speglas i den rörliga bildens form och innehåll såväl historiskt som i samtiden (lärandemål 3).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-redogöra för berättarstrukturer i rörlig bild och hur de används i en praktisk produktion (lärandemål 4),
-analysera och bearbeta en idé fram till ett realiserat resultat (lärandemål 5),
-såväl tekniskt som innehållsmässigt, producera rörlig bild med digital videoteknik (lärandemål 6).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- relatera sina praktiska resultat och erfarenheter till en historisk och teoretisk kontext (lärandemål 7),
-diskutera och motivera sina idéer och sina slutsatser med utgångspunkt från såväl tekniska som innehållsmässiga överväganden (lärandemål 8).
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2, 3 och 4 examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier.
Lärandemål 5, 6, 7 och 8 examineras genom gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Lars Gustaf (1999) Filmanalys : en introduktion. Lund: Studentlitteratur AB
Bordwell & Thomson (2009). Film Art; an introduction. New York: McGraw-Hill.
Sonnenschein, David (2002). Sound design: The Expressive Power of Music, Voice and Sound
Weynand, Diana (2009) Apple Pro Training Series: Final Cut Pro 7 Berkeley: Peachpit
Läromedel kring Video i praktiken distribueras i pdf-format under kursen
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.