Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Det föränderliga medielandskapet
Engelsk benämning
The Changing Media Landscape
Kurskod
KK401B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-14
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Undantag ges för Samhällskunskap A. Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Innehåll
Kursen inleds med en introduktion till ämnet medie- och kommunikationsvetenskap i en samhällsteoretisk kontext. Kursen ger grundläggande kunskaper i medie- och kommunikationsteori. Kursen uppmärksammar speciellt det samtida medielandskapets former och innehåll med utgångspunkt i begrepp som exempelvis makt, kommersialisering, genus, identitet, offentlighet, globalisering och visuell kommunikation. Under kursen arbetar studenterna med ett praktiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1/ visa kunskap och förståelse inom medie- och kommunikationsvetenskap och dess olika humanistiska och samhällsvetenskapliga grunder, inbegripet kunskap om det samtida medielandskapets former och innehåll i en samhällsteoretisk kontext.
2/ visa kunskap och förståelse kring medie- och kommunikationsteori samt visuell kommunikation
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
3/ visa förmåga att söka och, samla relevant information och därefter diskutera den utifrån såväl samhällsteoretiska som medie- och kommunikationsteoretiska förhållningssätt.
4/ visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera ett mindre praktiskt gestaltande projekt med fokus på digitala medier.
5/ visa förmåga att såväl muntligt, skriftligt som visuellt kunna kommunicera till ocht diskutera med relevant målgrupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
6/ visa förmåga att inom medie- och kommunikationsvetenskap göra kritiska bedömningar och reflektioner med hänsyn till relevanta vetenskapliga och samhälleliga aspekter.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, seminarier samt handledning.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas skriftligt genom individuellt paper (samtliga lärandemål) och genom muntlig redovisning/diskussion i grupp (lärandemål 5).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Autenrieth, Ulla & Neumann-Braun, Klaus. 2012. The visual worlds of social network sites. Images and image-based communication on Facebook and co. Baden-Baden: Nomos.
Berglez, Peter & Olausson, Ulrika. 2009. Mediesamhället. Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
Bruhn Jensen, Klaus. 2008, Medier och samhälle. En introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Engdahl, Oskar & Larsson, Bengt. 2011, Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Jansson, André. 2009, Kommunikation, Malmö: Liber.
Jenkins, Henry. 2008. Konvergenskulturen. Där gamla och nya medier kolliderar. Göteborg: Daidalos.
Ytterligare artiklar/kompendium (ca 50 sidor) kan tillkomma enligt examinatorns anvisningar.
Kursvärdering
I slutet av kursen görs en skriftlig kursutvärdering med fokus på kursen som helhet i förhållande till lärandemålen.