UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2024

Kursplan våren 2024

Benämning

Skapande skrivande II

Engelsk benämning

Creative Writing (in Swedish) II

Kurskod

KK216A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2024-01-15

Fastställandedatum

2023-06-14

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.
KK215A Skapande skrivande I

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs, kan användas som del av generell examen.

Syfte

Denna fortsättningskurs i skapande skrivande syftar till att vidare utveckla studentens skapande skrivande på svenska som en färdighet/arbetsform samt till att möjliggöra ett fördjupat studentcentrerat arbetssätt där det egna skrivandet står i centrum.

Innehåll

Kursen innehåller skrivövningar med inriktning på skönlitterärt skrivande inom olika genrer såsom prosa, poesi, populärvetenskaplig text och så kallade hybridtexter. Kursen består av läsning, skrivövningar med inlämningar och kamratrespons, samt utmynnar i en kreativ portfölj av omarbetat material. Inom kursen arbetar vi utifrån utgångspunkten att läsning är helt centralt för skrivande. Bred läsning, inom flertalet genrer är därför något som kursen lägger stor vikt vid.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  1. identifiera, jämföra, diskutera samt använda olika litterära genrer och former
  2. använda skapande skrivande som en arbetsform och ett sätt att uttrycka sig
  3. skriva kreativt på en fördjupad nivå inom flera olika genrer
  4. analysera, kritisera och revidera eget och andras material
  5. göra ett urval och kombinera sina egna genomarbetade texter till en sammanhängande portfölj av material

Arbetsformer

  • Föreläsningar
  • Kamratrespons
  • Skrivövningar av olika karaktär (en del för egen reflektion, andra för inlämning och respons)
  • Läsning

Bedömningsformer

Studenten bedöms på en portfölj av eget reviderat material som lämnas in vid kurs/terminsslut. Denna portfolio (15 hp) examinerar samtliga lärandemål (1-5). Omfattning: 4000 reviderade ord.

Kurslitteratur

Lundgren, A., & Nordin, A. (2020). Tag och skriv! Fjorton författare om sitt skrivande (valfri utgåva). Natur & Kultur.
Söderlund, M. (2017). Skriva poesi: Om diktandets hantverk. Offside Press.
Duras, M. (2019). Att skriva. Ellerströms Förlag AB.
Fagerström, L., Johansson, I., Kohlström, B., Sampson, F., Schiöler, N.,
Spindler, F., & Swedenmark, J. (2017). Världens kortaste essäsamling (C. Boberg & R.-M. Törnqvist, Övers.). Trombone.
En av dessa (valfri):
Genberg, Ia. (2022). Klen tröst & fyra andra berättelser om pengar. Weyler Förlag.
Svensson, Patrik. (2021). Ålevangeliet: Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk. Albert Bonniers Förlag.
Tran Quynh. (2021). Skugga och svalka. Norstedts.
Ytterligare texter, max 100 sidor kan tillkomma och kommuniceras via kursens läroplattform under aktuell termin.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.