Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Narrativ design
Engelsk benämning
Narrative Design
Kurskod
KK167A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2021-09-15
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande teoretisk och praktisk kunskap i visuell design för olika former av berättande medier som film, animation, tecknade serier och spel.
Innehåll
Delkurs 1 (7, 5 hp): Visuell produktion: Från text till bild, innehåller introduktioner till teoretiska- och praktiska grunder i berättande i skilda medier, utveckling av idéer och koncept, samt produktion och presentation av visuella uttryck inom olika berättarformer. Delkursen utgår från teorier kring adaption, konceptutveckling och världsbyggande.
Delkurs 2 (4 hp): Individuellt projekt, ägnas åt produktion av visuell design för ett eget individuellt projekt, som väljs i samråd med handledare. Studenterna arbetar självständigt med uppgiften med regelbundna avstämningar med handledare och slutpresentation i grupp. Projektarbetet utgör grund för slutrapport.
Delkurs 3 (3,5 hp): Analys av medietexter: Delkursen går parallellt under hela kursen och består av föreläsningar, gruppdiskussioner, skriftliga och gestaltaltande övningar, där teori och praktik integreras i analys av olika medietexter. Studenterna reflekterar kontinuerligt över sitt arbete och redovisar detta i slutrapporten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa på grundläggande kunskap om berättande generellt, och specifikt om det visuella berättandets betydelse i det samtida medielandskapet. [1]
- Redogöra för upphovsrätt på en grundläggande nivå. [2]
- Visa på grundläggande färdigheter i att utveckla olika former av visuell design för specifika medier. [3]
- Muntligt, skriftligt och visuellt kommunicera designprocess och slutresultat [4]
- Redovisa och konstruktivt utvärdera egna och andra kursdeltagares process och resultat. [5]
Arbetsformer
Arbetet sker i olika former som workshops, övningar i grupp och individuellt, textstudier, seminarier, gestaltande projektarbete och skrivande.
Bedömningsformer
I delkurs 1 examineras lärandemål 1 och 3 genom en skriftlig inlämningsuppgift och inlämning av digital portfolio. (7,5 poäng)
I delkurs 2 examineras lärandemål 3 och 4 genom en muntlig presentation av ett gestaltande projekt: designprocess och slutresultat och genom aktivt deltagande i medstudenternas presentationer. (4 hp)
I delkurs 3 examineras lärandemål 1, 2 och 5 genom en skriftlig inlämningsuppgift. (3, 5 poäng)
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
- Bordwell, David (1985). Narration in the fiction film. London: Methuen
- Cristiano, Giuseppe (2012). The storyboard artist: a guide to freelancing in film, TV, and advertising. Studio City, CA: Michael Wiese Productions
- Hutcheon, Linda (2006). A theory of adaptation. New York: Routledge
- Eriksson, Yvonne (2017). Bildens tysta budskap: interaktion mellan bild och text. Andra upplagan [Lund]: Studentlitteratur
- Kukkonen, Karin (2013). Studying comics and graphic novels. Chichester: Wiley Blackwell
- VanderMeer, Jeff. (2013). Wonderbook: the illustrated guide to creating imaginative fiction. New York, NY: Abrams Image
- Ware, Colin (2008). Visual thinking for design. Burlington, Mass.: Morgan Kaufmann
Ytterligare texter kan komma att inkluderas i kursen
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.