Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Serieteckning och visuellt berättande
Engelsk benämning
Graphic Storytelling and Visual Narrative
Kurskod
KK139A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-10
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Syfte
Kursen syfte är att ge grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper i serieteckning och visuellt berättande. Genom att undersöka och tillämpa teorier och metoder för berättande, gestaltning och produktion, skapas grund för ett eget personligt uttryck. I kursen ingår en orientering i den samtida tecknade serien, dess målgrupper och forskningsområden och olika publiceringsformer, samt workshops i relevanta konstnärliga tekniker. Särskilt fokus läggs på serier utgivna av svenska förlag. Kursen avslutas med ett längre projekt av novellkaraktär.
Innehåll
Kursen är uppdelad i fyra delkurser:
1. Berättarstruktur och visualisering (7,5 hp)
2. Media och publicering (7,5 hp)
3. Serieteori och seriehistoria (7,5 hp)
4. Eget projekt (7,5 hp)
Delkurs 1 innehåller en rad korta introduktioner till serieteckningens och det visuella berättandets grunder, utifrån tekniska aspekter, former för berättande och olika konstnärliga praktiker. Delkursen är praktiskt och teoretiskt inriktad. Studenterna analyserar och reflekterar över uppnådda resultat och sätter dessa i relation till kurslitteraturen.
Delkurs 2 fokuserar på publicerings- och distributionsformer, med tonvikt på nya media. I delkursen genomförs ett större grupparbete för en tänkt, eller verklig uppdragsgivare. I delkursen utvecklas kompetens i det praktiska arbetet med en visuell berättelse, vad gäller bildframställning, digitalisering och distribution/marknadsföring. Resultatet presenteras i seminarieform.
Delkurs 3 består av föreläsningar, gruppdiskussioner, och inlämningsuppgifter. Teorin integreras i de praktiska momenten och studenterna redovisar fortlöpande sina reflektioner och analyser i muntlig och skriftlig framställning. Hela kursen avslutas med en skriftlig rapport.
Delkurs 4 ägnas åt ett större enskilt arbete av novellkaraktär, ämnat för publicering i på förhand valt media. T e x bildskärm, tryckt publikation eller rumslig gestaltning. Arbetet är till stor del självständigt och genomförs med viss handledning.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för skilda genrer och förhållningssätt i den samtida tecknade serien (1)
- Placera in den samtida tecknade serien i relation till annan visuell berättande kultur (2)
- Redogöra för det visuella berättandets betydelse i det samtida medielandskapet, och diskutera några aktuella forskningsområden med relevans för visuellt berättande (3)
- Redogöra för produktionen av en tecknad serie, från idé- och koncept, till publicerad produkt (4)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Såväl visuellt som innehållsmässigt, planera och framställa, serier av novellkaraktär (5)
- Uppvisa grundläggande kunskap i skilda tekniker för bildbehandling och reproduktion (6)
- Kritiskt förhålla sig till och analysera sina egna och andras arbeten i både tal och skrift. (7)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Kunna kritiskt diskutera utvecklingen inom serieområdet, samt kunna sätta det i relation till övrig visuell berättande kultur. (8)
- Reflektera över och värdera sina egna och andras serier vad gäller innehåll, form och ämnesval, såväl i tal som i skrift. (9)
Arbetsformer
Kursen bygger på studentaktivt lärande. Arbetsformer under kursens gång är föreläsningar, seminarier, gemensamma workshops, studiebesök, grupparbeten och individuella projekt med handledning.
Bedömningsformer
Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
I delkurs 1 bedöms lärandemål 5 och 6 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 2 bedöms lärandemål 4 genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
I delkurs 3 bedöms lärandemål 1, 2, 3 och 8 genom skriftliga uppgifter.
I delkurs 4 bedöms lärandemål 5, 7 och 9 genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion, samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Betyg på delkurs utgörs av en summativ bedömning av delkursens moment.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Cohn, Neil (Red.) (2015). The Visual Narrative Reader. Bloomsbury Academic.
Dittmar, Jakob. (2012). Digital Comics. SjoCA 1:2.
http://sjoca.com/wp-content/uploads/2013/01/SJoCA-1-2-Forum-Dittmar.pdf
Duncan, Randy & Smith, Matthew J. (2009). The power of comics: history, form, and culture. New York: Continuum
Ejvegård, Rolf (2009): Vetenskaplig metod, Studentlitteratur
Hellström, Monica. (2013). ”Med kokkaffe i pannan” (s. 245–267) ur Svensk illustration - en visuell historia 1900-2000. Bokförlaget Arena
Magnusson, Helena (2005). Berättande bilder: svenska tecknade serier för barn. Diss. Stockholm : Stockholms universitet, 2005 (sid 26 - 51)
McCloud, Scott (1994). Understanding comics: the invisible art. New York: HarperCollins Publishers
McCloud, Scott (2000). Reinventing comics. New York: HarperCollins
Miller, Ann (2007). Reading bande dessinée: critical approaches to French-language comic strip. Bristol: Intellect Books
Saraceni, Mario. (2003). The Language of Comics. Routledge.
Sousanis, Nick. (2015). Unflattening. Harvard University Press.
Valbar litteratur och andra resurser motsvarande 1500 sidor (väljs i samråd med lärare).
Exempel på valbar litteratur:
Abelli Elander, Kristina (2011). -Staden- flickorna- tiden- tiden-. Stockholm: Mormor
Andersson, Kim W. (2015). Alena. Apart Förlag
Bromander, Henrik (2012). Smålands mörker. Stockholm: Galago
Ekman, Ellen. (2015). Lilla Berlin, del 4, Cute Overload. Kolik Förlag
Hansson, Sara (2011). Vi håller på med en viktig grej. Stockholm: Ordfront Galago
Neidestam, Lina (2011). Maran. Stockholm: Kolik
Sjöblom, Lisa Wool-Rim. (2016) Palimpsest. Ordfront Förlag.
Valbara webcomics motsvarande 500 sidor (väljs i samråd med lärare)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).