Kursplan våren 2009
Kursplan våren 2009
Benämning
Grafisk design IV
Engelsk benämning
Graphic Design IV
Kurskod
KD319A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2008-12-19
Gäller från
2009-01-19
Behörighetskrav
Grafisk design I, Grafisk design II och Grafisk design III samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Studenten skall utgå ifrån ett fiktivt eller skarpt uppdrag
förpacka, kommunicera, och kunna presentera uppdraget
genom strategiskt effektiva valda metoder.
I uppdraget ligger också att kunna motivera den valda
lösningen muntligen och skriftligen utifrån en specificerad målgrupp.
Delmoment 1:
Projektbeskrivning, 3 hp
Delmoment 2:
Metoduppgift, 4 hp
Delmoment 3:
Muntlig och visuell presentation, 4 hp
Delmoment 4,
Uppgift: sammanställning av material, 2 hp
Delmoment 5,
Reflektion, 2 hp
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE:
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
• förstå och relatera det egna arbetet i funktionella, sociala och
etiska dimensioner i interaktion med en given målgrupp.
• relatera det individuella arbetet på ett fördjupat plan till designhistorien
och designteorier.
• reflektera kring och motivera sina idéer och lösningar i en relevant kontext.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• planera och genomföra ett designprojekt, både självständigt och i samarbete med andra professioner, uppdragsgivare och användare.
• presentera/visualisera och använda olika socialpsykologiska modeller för att maximera perceptionen och mottagandet av ett individuellt designprojekt i olika kontexter.
• värdera sitt agerande som yrkesperson utifrån etiska, demokratiska
och miljörelaterade perspektiv.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT:
efter genomgången kurs skall studenten kunna:
• genomföra en professionell kompetensanalys och kravspecifikation för projektet.
• kritiskt reflektera över sitt eget arbete kontinuerligt inom projektet.
• förankra pågående samhällsdebatt och etiska perspektiv i projektet,
och hos uppdragsgivaren.
Arbetsformer
Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar.
Bedömningsformer
Delmoment 1:
Studenten skall producera en godtagbar professionell projektbeskrivning med tidsplan och kostnadsberäkning. Här bedöms också helheten i förmågan att kunna planera, producera och genomföra ett designuppdrag på ett professionellt sätt.
Delmoment 2:
Studenten ska presentera och redogöra för en eller flera (socialpsykologiska) metoder för att estimera och definiera uppdragsgivare och målgrupp.
Presentation av resultat, research och slutsatser sker i skriftlig form i form av ett paper.
Delmoment 3:
Studenten skall producera en muntlig och visuell presentation av sin lösning/gestaltning.
Presentation av resultat, research och slutsatser ska ske i både muntlig (med opponent) och skriftlig form med hänsyn taget till delmoment 2.
Delmoment 4:
Uppgift att sammanställa differentierat material för att producera
en kommunikativ helhet, exempelvis katalog, hemsida, utställning etc.
Delmoment 5:
Här produceras en skriftlig reflektion där man relaterar sin egen läsning till inhämtade kunskaper ifrån litteratur, föreläsningar och designhistoria.
Komplexiteten i uppdraget har betydelse för bedömningen.
Lärandemålen bedöms utifrån aktivt deltagande vid seminarier och utifrån genomförandet av övningar.
Prestationerna anses som acceptabla om studenten är aktiv i
diskussioner utifrån kursens stoff, samt färdigställer sina övningar
enligt instruktioner på ett sätt som visar förståelse av uppgifterna.
Prestationerna anses som bra om studenten dessutom i diskussioner knyter an till relevanta teman och företeelser utanför kursens ram, samt i sina uppdrag väsentligt utvidgar instruktionerna för att utforska övningarnas teman inom uppdragets ramar.
För att uppnå godkänt betyg ska studenten ha presterat acceptabelt eller bra i samtliga bedömningsmoment ovan. För att uppnå väl godkänt betyg ska studenten har presterat bra i samtliga bedömningsmoment .
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gad, Thomas (2000), 4D Branding: Cracking the corporate code of the network economy. Bookhouse Publishing AB.
Kihlström, Ewa (2006), Karismakoden: sju vägar till ökad personlig utstrålning. Forum.
Larson, Larsåke (2008), Tillämpad kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur AB.
Palm Lars: Kommunikationsplanering - En handbok på vetenskaplig grund.
2006, Lund; Studentlitteratur.
Shaughnessy, Adrian (2005), How to be a graphic designer without losing your soul. Princeton Architectural Press
Thorstenson, Göran (2006), Människor påverkar människor. Springtime.
Zakia, Richard D. (2007), Perception and Imaging: Photography – A way of seeing. Focal Press.
Referenslitteratur:
Fiske, John (1997), Kommunikationsstrategier. Wahlström & Widstrand.
Svedberg, Lars (2003), Gruppsykologi: Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur AB.
Power point presentation:
ppt's "the brandgap" ™
"Word of mouth" / Springtime
Kursvärdering
Skriftlig kursvärdering sker efter genomförd kurs.