Kursplan hösten 2022
        
    
        Kursplan hösten 2022
    
    Benämning
            Designperspektiv
        Engelsk benämning
            Design Perspective
        Kurskod
            KD317B
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för kultur och samhälle
        Fastställandedatum
            2021-06-09
        Gäller från
            2021-08-30
        Behörighetskrav
            Minst 45 hp inom huvudområdet Grafisk design.
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G2F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i programmet Grafisk design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
        Syfte
        Kursen Designperspektiv placerar designerns yrkesroll i relation till samhällsutmaningar. Genom arbetet med ett kritiskt undersökande designprojekt skapar studenterna en förståelse av diskursers relation till visualitet och design. Kursen framhåller formgivningens möjligheter och utmaningar i relation till makt och etik, och betonar designerns samhällsansvar.
Lärandemål
        - Att kunna anlägga ett kritiskt perspektiv på designverksamhet, och relatera den till samhällsutmaningar
 - Visa förmåga att kritiskt resonera kring designens roll i offentlig och privat maktutövning, samverkan och deltagande.
 - Visa förmåga att värdera och kommunicera sin egen tillhörighet, samt problematisera sina utgångspunkter i valsituationer.
 - Att kunna motivera designbeslut grundat i en kritisk analys av uppdragets förutsättningar
 - Att kunna väga egna utgångspunkter i relation till önskemål från medarbetare och motparter.
 - Kunna argumentera för och emot en ståndpunkt, och ge konstruktiv kritik.
 
Arbetsformer
        Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete i grupp.
Bedömningsformer
        Skriftlig tentamen 2 hp. (Lärandemål 1,2,3) 
Kritiskt undersökande designprojekt 5,5 hp. (1,2,3,4,5,6)
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            - Fry, Tony (2012)Becoming Human by Design (Huvudsakligen s. 180-227)
 - Lagerkvist, Amanda (2017) “Existential media: Toward a theorization of digital thrownness”,New media & society, Vol. 19(1) 96–110 (20180405)
 - Scarry, Elaine (1988)The Body in Pain (Kapitel 5: ”The Interior Structure of the Artifact”) https://doubleoperative.files.wordpress.com/2009/12/scarry-elaine-the-interior-structure-of-the-artifact.pdf
 - Stiegler, Berhard (2016) “Arsand Organological Inventions in Societies of Hyper-Control”,LEONARDO, Vol. 49, No. 5, pp. 480–484
 
Referenslitteratur tillkommer och kommer att vara tillgänglig via kursens lärplattform.
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra 
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).