Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Grafisk design III
Engelsk benämning
Graphic Design III
Kurskod
KD316A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2008-06-18
Gäller från
2008-09-01
Behörighetskrav
Grafisk design 1 (15 hp) och Grafisk design 2 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation eller Grafisk design 180 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Innehåll
Kursen inleds med föreläsning kring självvärderingstest/-metoder som sedan studenterna utför på sig själva. Utifrån detta genomförs en gruppindelning där studenterna själva fördelar ansvarsområden. Hela designprocessen dokumenteras löpande i en projektpärm som sedan utgör underlag för den rapport som ska lämnas in vid kursens avslutande del. Pärmen ligger till grund för bedömning och rapporten examineras i seminarieform.
Själva uppdraget ges av en extern part som sedan deltar vid del- och slutredovisningar. Stor vikt läggs vid presentationens genomförande. Varje års projekt har sina egna förutsättningar och sin egen litteratur och undervisningen anpassas efter detta. Dock ingår ett antal obligatoriska övningar och moment samt grundlitteratur som hör till kursen.
I kursen arbetar studenterna med designuppdraget utifrån designmetodikens delar: behov-analys-visualisering-resultat
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten:
-kunna sätta sitt eget förslag i relation till relevanta designteorier och skolor
-kunna reflektera i text kring ett projekt till en relevant målgrupp utifrån ett specifierat uppdrag
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten:
-kunna söka och bearbeta ett researchmaterial
-kunna identifiera problem och behov och kunna finna lösningar för ett externt uppdrag
-kunna kommunicera sitt arbete i tal, text och bild
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten:
-kunna ge och ta kritik på eget och andras arbete på ett konstruktivt sätt
-kunna värdera tidsåtgång och omfattning och hantera flera projekt samtidigt
-kunna arbeta efter en given budget
-kunna uppskatta den egna förmågan och avgöra vilken kompetens som behöver adderas
Arbetsformer
Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar som i huvudsak genomförs i grupp.
Bedömningsformer
Lärandemålen bedöms utifrån aktivt deltagande vid seminarier och genomförandet av övningar.
Prestationerna anses som acceptabla om studenten är aktiv i diskussioner utifrån kursens innehåll, samt färdigställer sina övningar enligt instruktioner på ett sätt som visar förståelse för uppgifterna.
Prestationerna anses som bra om studenten i dessutom i diskussioner knyter an till relevanta teman och företeelser utanför kursens ram, samt i sina övningar går väsentligt bortom instruktionerna för att utforska övningarnas teman inom uppdragets ramar.
Prestationerna anses som bra om studenten dessutom visar stor färdighet i användandet av de designmetoder som introducerats och som svarar mot uppdagets krav.
För att uppnå godkänt betyg ska studenten presterat acceptabelt eller bra i samtliga bedömningsmoment ovan. För att uppnå betyget väl godkänd ska studenten ha presterat bra i samtliga bedömningsmoment.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Aktuellt kunskapsmaterial sätts samman utifrån de förutsättningar varje uppdrag har.
GRUNDLITTERATUR:
Albers, Josef: Interaction of Color. Yale University Press, 2006.
Elam, Kimberley: Geometry of Design. Studies in Proportion and Composition. Princeton Architectural Press, 2001.
Newark, Quentin: What is Graphic Design? Rotovision, 2007.
Wong, Wucius: Principles of Form and Design. John Wiley And Sons Ltd, 1993.
Kursvärdering
Skriftlig utvärdering sker i slutet av kursen.