Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Grafisk design: Forskningsfältet
Engelsk benämning
Graphic Design: The Research Field
Kurskod
KD312D
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2020-06-10
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen introducerar grafisk design som utforskande praktik. Fokus ligger på forskningsstrategier och metoder som utgångspunkt för att förstå och artikulera problemställningar inom området grafisk design/visuell kommunikation. Genom kursen introduceras studenterna i forskning som empiriskt grundad praktik, problemformulering, informationssökning och akademiskt skrivande.
Innehåll
Kursen utgår ifrån grafisk design som informativ och kommunikativ praktik, främst med fokus på områdets aktörer och metoder. Med stöd i informationssökning introduceras studenterna till grafisk design som forskningsfält, samt genom denna introduktion också till vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande.
Kursmoment 1— Grafisk design, information och kommunikation. Denna delkurs tar upp behov, förutsättningar och ansvar rörande informationsförmedling, påverkan och styrning. Grundläggande konventioner och modeller för kommunikation diskuteras, liksom hur kommunikation förändras i förhållande till teknologiska, sociala och politiska kontexter. Delkursen introducerar också till teorier och metoder inom praktikbaserad designforskning.
Kursmoment 2 — Forskningsöversikt. Denna delkurs fokuserar på grafisk designforskning som design- och kommunikationsforskning. Studenterna introduceras till forskningsfältet grafisk design, vetenskapliga strategier och metoder, informationssökning och källkritik. Momentet omfattar även en introduktion till biblioteket som resurs, till läsande, tolkning och produktion av vetenskaplig text.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra översiktligt för framväxten av kunskapsområdet grafisk design, och beskriva hur olika utforskande praktiker påverkar grafisk design som profession och som vetenskapligt ämne (1),
- redogöra för begreppen information och kommunikation och använda dessa för att analysera exempel på grafisk design (2),
- diskutera kommunikation ur olika perspektiv: avsändarperspektiv, användare/mottagarperspektiv, samhällsperspektiv (3),
- söka litteratur och forskningsartiklar som berör eller exemplifierar forskningsstrategier och vetenskaplig metod (4),
- anta rollen som konstruktiv kritiker i relation till en medstudents arbete, och diskutera ett utkast i relation till uppgiftsbeskrivningen (5),
- i tal och skrift sammanfatta, relatera till och kritiskt granska olika typer av texter om grafisk design och diskutera deras vetenskapliga status (6).
Arbetsformer
-Föreläsningar
-Seminarier
-Individuellt arbete, muntlig presentation och opponering
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen (kursmoment 1), en individuell uppsats och en muntlig opponering (kursmoment 2). Fokus för uppsatsen är forskningsstrategi, problemformulering, informationssökning och metoder inom forskningsfältet grafisk design.
- Tentamen grafisk design och metoder inom designforskning, lärandemål 1 (2,5 hp)
- Opponering och seminariebehandling, lärandemål 3, 5 och 6 (1 hp)
- Individuell uppsats, lärandemål 2, 3, 4 och 6 (4 hp)
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Denscombe, M. (2016, eller tidigare upplagor) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.Kap. 1-9(sid. 1-232).
- Hall, S., 2013) (Ed.) Representation. Cultural Representations and Signifying Practices.London: Sage. Introduction, sid 1-30.
- McLuhan, M.& Fiore, Q (1967/2001) The medium is the massage. An Inventory of Effects.Ginko Press. (Alternativt annan utgåva)
- Muratovski, Gjoko (2016) Research for Designers. Sage. Elektronisk resurs. Utdrag.
- Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design –process och metod. Lund: Studentlitteratur.Utöver det tillkommer vetenskapliga artiklar samt självvalda texter, ca 100 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).