Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Att arbeta som designer
Engelsk benämning
Design as a Profession
Kurskod
KD311B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-11-26
Gäller från
2011-01-19
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 75 högskolepoäng inom programmet Design och visuell kommunikation eller programmet Grafisk design.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Grafisk design
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.
Syfte
Kursen ska förbereda studenterna för att gå ut i arbetslivet som designers.
Studenten ska få insikt om arbetssätt, kompetenser och krav inom olika designyrken och därmed ge studenterna orientering inför kommande arbete och/eller fortsatta studier. Kursen ska också ge studenten kunskap att identifiera vägar och sätt att nå arbete inom designområdet.
Innehåll
Kursen består av delarna:
- Identifiera sin individuella arbetsmarknad
- Att identifiera alternativa vägar till arbete.
- Utveckla personliga kommunikationsstrategier.
- Utveckla färdigheter att nå den personliga arbetsmarknaden/sitt individuella mål i arbetslivet.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- översiktligt beskriva designbranschen, olika designyrken och de kompetenser som erfordras för dem.
- förstå och redovisa metoder för ett professionellt kontaktnätsbyggande inom ramen för arbetslivet.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- presentera sig själv på ett professionellt sätt samt påbörjat byggandet av ett professionellt nätverk
- sätta sin egen kompetens och person i relation till arbetsmarknadens krav.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- värdera den egna förmågan och person i förhållande till arbetsmarknaden.
- kritiskt reflektera och diskutera sitt eget och andras arbete.
Arbetsformer
Kursen baseras på föreläsningar, seminarier, intervjuer och övningar som genomförs individuellt och i grupp.
Bedömningsformer
Bedömningen av studieprestationerna i förhållande till lärandemålen utgörs av momenten:
1) Utförande och inlämning av arbetsuppgifter.
2) Redovisning och diskussion av egna och andras projekt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
John D Krumboltz, AI S Levin (2007) Luck is no accident.
Anna Jakobsson Lund (2008) Konsten att sätta smarta mål och nå dem.
Referenslitteratur:
Richard N. Bolles (2010) What color is your parashute,
Per Frykman, e-bok "Du är ett varumärke"
Björn Häger, (2007) Intervjuteknik
Brian Mayne´s, (2010) Goalmapping
Adrian Shaughnessy, (2005) How to be a graphic designer without losing your soul.
Laurence king Publishing Ltd
Isabell Werner Runebjörk, (2007) Ditt personliga varumärke
Kursvärdering
Utvärdering sker muntligt och skriftligt under kursens lopp samt genom skriftlig kursvärdering efter genomförd kurs.