Kursplan våren 2022
        
    
        Kursplan våren 2022
    
    Benämning
            Historia: Muntligt historieprojekt
        Engelsk benämning
            History: Oral history
        Kurskod
            IS705F
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
        Fastställandedatum
            2021-03-24
        Gäller från
            2021-08-30
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IS703F Historia: Teori- och metodkurs (genomgången) 
Utbildningsnivå
    Avancerad nivå
            Huvudområde
            Historia
        Fördjupningsnivå
            
                A1F 
            
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kurs inom Historiska studier masterutbildning.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper, förmågor och färdigheter för att kunna genomföra, dokumentera och presentera ett vetenskapligt grundat muntligt historieprojekt
Innehåll
        I kursen problematiseras och tränas bruk av muntlig historia. Studenterna ges möjligheter att och analysera några avhandlingar eller andra betydande arbeten inom den muntliga historiens område. Kursens huvuddel utgörs av att studenterna under handledning formulerar ett historiskt problem som kan belysas med hjälp av muntlig historia. Studenten ska sedan under handledning bearbeta det valda problemet med hjälp av intervjuer och litteratur och slutligen presentera det i en form som diskuteras fram mellan handledare och student.
Lärandemål
        Efter kursen ska studenten kunna
- analysera relationen mellan samhälleliga förändringsprocesser och enskilda individers erfarenheter;
 - redogöra för forskningsfältet muntlig historia och kunna diskutera teoretiska och metodiska aspekter relaterade till detta;
 - inom ramen för muntlig historia självständigt formulera ett vetenskapligt problem och genomföra en teoretiskt och metodologiskt adekvat empirisk undersökning
 - skriftligt och muntligt kommunicera sina egna vetenskapligt grundade historiska kunskaper med god språkbehandling
 - problematisera och diskutera etiska aspekter på muntlig historia.
 - med god insikt i ämnet kunna diskutera sin egen och andras examinationsuppgifter vid ett seminarium
 
Arbetsformer
        Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier och metoddiskussioner, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare. I kursen ingår vidare att studenterna arbetar med ett individuellt muntligt projekt och författar en uppsats eller gör en skriftlig presentation. En annan typ av presentation kan t ex vara en utställning, pod eller film
Bedömningsformer
        Forskningspresentation (Research Presentation)
Examinerar mål 1, 2, 3, 4, 5 och 6
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Abrams, Lynn. (2010). Oral history theory. London: Routledge
(214 s.)
Portelli, Alessandro (1997). The battle of Valle Giulia: oral history and the art of dialogue. Madison, Wis.: University of Wisconsin Press
 (354 s.)
Yow, Valerie Raleigh (2005). Recording oral history: a guide for the humanities and social sciences. 2nd [updated and expanded] ed. [Walnut Creek, CA]: AltaMira Press (398 s.)
En doktorsavhandling eller annat större forskningsarbete väljs, liksom relevanta aktuella artiklar från exempelvis tidskrifterna Oral History Review och Oral History Society, i samråd mellan handledare och student.
Kursvärdering
        Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).