Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Sociala rörelser i ett historiskt perspektiv
Engelsk benämning
Social Movements in a Historical Perspective
Kurskod
IS608F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-01-13
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Historia
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår som valbar kurs i Mastersprogrammet Historiska studier.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i olika forskningstraditioner om sociala rörelser.
Innehåll
Kursen behandlar forskning om sociala rörelser och teoretiska perspektiv på detta.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- självständigt kunna diskutera forskning om sociala rörelser i ett historiografiskt perspektiv;
- insiktsfullt och självständigt kunna problematisera de vetenskapliga sammanhang ur vilka olika teorier om sociala rörelser har utvecklats;
- kunna tillämpa olika teorier och metoder som används inom forskning om sociala rörelser på ett givet stoff och sedan problematisera sitt resultat;
- självständigt kunna diskutera forskning om sociala rörelser avseende olika kulturella och historiska kontexter.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar och litteraturseminarier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Studenterna gör en skriftlig hemtentamen i form av en analyserande och problematiserande essä utifrån kursens lärandemål.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arbetarhistoria (tema: Politiska protester), 2014:1-2, 50 s
Brink Pinto, Andrés & Pries, Johan, 30 november: kampen om Lund 1985-2008, Pluribus, Lund, 2013, 313 s.
Della Porta, D & M Diani, Social movements : an introduction, Blackwell, Malden, MA., 2006, 249 s.
Melucci, A, Nomader i nuet : sociala rörelser och individuella behov i dagens samhälle, Daidalos, Göteborg, 1992, 288 s.
Tarrow, SG, Power in movement : social movements and contentious politics, Cambridge University Press, Cambridge, 1998, 271 s.
Thompson, Edward Palmer, Customs in common, [New ed.], Penguin, London, 1993, valda delar, 547 s. (valda delar)
Tilly, C & SG Tarrow, Contentious politics, Paradigm, Boulder, Colo., 2007, 217 s.
Tilly, C, Social movements, 1768-2004, Paradigm Publishers, Boulder, Colo., 2004, 194 s.
Wennerhag, Magnus, Global rörelse : den globala rättviserörelsen och modernitetens omvandlingar, Atlas, Diss. Lund : Lunds universitet, 2008, Stockholm, 2008, 432 s. Valda delar.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
I kursen belyses människors engagemang i samhällslivet, varvid olika faktorers inverkan analyseras. Därigenom skapas en dialektik i innehållet mellan så kallat större samhällsförändringsprocesser och kvinnors och mäns agerande. På så sätt synliggörs människors vardagsliv, kulturskapande och politiska handlande. Ett särskilt fokus ligger på hur över- och underordningsrelationer såväl i lokalsamhälle som i ett globalt perspektiv skapas, upprätthålls samt utmanas av olika sociala rörelser. Därigenom perspektiveras maktbaser som etnicitet, generation, genus och klass. Människors aktiviteter och de strukturer de skapar relateras också till ekologiska förutsättningar och konsekvenser. Därigenom finns också en dialektik mellan människa och annan natur.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.
Övrigt
För övriga föreskrifter se Utbildningsplan för magister/masterprogram i Historiska studier.