Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Synd, Smuts och Smärta - Religionsvetenskapliga och kulturhistoriska perspektiv
Engelsk benämning
Sin, Dirt and Pain - Religious Studies and Cultural Historical Perspectives
Kurskod
IS232F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-12-21
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Innehåll
Kursen behandlar olika religionsvetenskapliga och kulturhistoriska perspektiv på synd, smuts och smärta. Utgångspunkt tas i förståelsen och konstruktionen av begreppen synd, smuts och smärta där olika religiösa traditioners föreställningar och praktiker kopplade till dessa begrepp diskuteras och analyseras. Utifrån begreppen synd, smuts och smärta undersöks religionsvetenskapligt och kulturhistoriskt viktiga föreställningar om fenomen som renhet/orenhet, olydnad, skuld, skam och utanförskap samt praktiker kopplade exempelvis till straff, martyrskap, självspäkning, initiationsriter och offer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. utifrån källtexter, myter och ritual identifiera och diskutera olika religiösa traditioners föreställningar och praktiker kopplade till synd, smuts och smärta
2. identifiera och diskutera hur föreställningar, motiv, berättelser och tankefigurer kring synd, smuts och smärta kommer till uttryck i exempelvis film, litteratur, konst och musik,
3. jämföra och analysera historiska och moderna föreställningar och praktiker kopplade till synd, smuts och smärta,
4. självständigt och kritiskt granska ett för ämnet relevant tema samt argumentera för sina ståndpunkter.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar och seminarier, workshops, vetenskapligt skrivande, kamratrespons, samt arbete i grupp och individuellt. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 2,5hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Examination), 5hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Douglas, Mary (2002). Purity and Danger: An analysis of concepts of pollution and taboo. Abingdon & New York: Routledge. (244 s.)
Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff. Lund: Arkiv förlag. (356 s.)
Goffman, Erving (2014). Stigma: Den avvikandes roll och identitet. Lund: Studentlitteratur. (176 s.)
Geltner, Guy (2014). Flogging Others: Corporal Punishment and Cultural Identity from Antiquity to the Present. Amsterdam: Amsterdam University Press. (112 s.)
Glucklich, Ariel (2001). Sacred Pain: Hurting the Body for the Sake of the Soul. Oxford: Oxford University Press. (278 s.)
Konstan, Davis (2022). The origin of Sin: Greece and Rome, early Judaism and Christianity. United Kingdom: Bloomsbury Publishing PLC. (216 s.)
Lundqvist, Erica Li (2018). “Den skeva vägen: Queera strategier bland homosexuella män”. I: Levd religion: Det heliga i vardagen, redigerad av Daniel Enstedt & Katarina Planck. Lund: Nordic Academic Press, s. 313–325. (13 s.)
Utöver detta tillkommer ca. 600 sidor artiklar och bokkapitel som tillhandahålls av lärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.