Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Kulturarvsstudier II
Engelsk benämning
Cultural Heritage Studies II
Kurskod
IS179F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-02-24
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Genomgångna kurser IS178F Kulturarvstudier I, med minst 12 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om kulturarv som begrepp och funktion, samt de värderings-, urvals-, och hållbarhetsfrågor som utgör ett centralt inslag i kulturarvsfältet för såväl privata som offentliga aktörer. Vidare är syftet att studenten ska fördjupa sin förmåga att kritiskt värdera produktion, konsumtion, förmedling och reception av kulturarv utifrån ett samhällsperspektiv.
Innehåll
Delkurser
Tillämpade arkivstudier, 15 hp
Delkursens innehåll
I delkursen studeras arkiv utifrån såväl teoretiska som praktiska perspektiv. Arkivverksamheten studeras som resurs för både historieforskning och kulturarvspedagogik.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• redogöra för den praktiska verksamhetens syfte och funktion vid en arkivinstitution
• redogöra för och diskutera arkivverksamhetens organisationsstruktur och roll i samhället
• utföra klassifikation och kategorisering i arkiv
• använda kulturarvspedagogiska metoder för att förmedla arkivinformation och öka tillgängligheten för olika användargrupper
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Publik historia och arkeologi, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen studeras produktion, förmedling och konsumtion av historia och arkeologi i det bredare publika fältet utanför det snävt avgränsade akademiska ämnena.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• redogöra för och problematisera de sätt på vilket historia och arkeologi produceras, förmedlas och konsumeras i såväl ett historiskt- som i ett samtida samhällsperspektiv
• problematisera historie- och arkeologiämnenas betydelse för såväl den enskilda människan som samhället i stort
• kritiskt diskutera såväl maktperspektiv som moraliska och etiska dimensioner historie- och arkeologiämnenas användning i samhället
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras i en digital presentation med skriftligt underlag.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Projektledning med inriktning mot kulturarvssektorn, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen studeras aspekter som villkor för, samt initiering-, genomförande- och uppföljning av projekt inom offentlig och privat kulturarvssektor inklusive sådant som omvärlds- och behovsanalys.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera arbetsmarknadens villkor för genomförande av projekt inom offentlig och privat sektor
• värdera samhälleliga och etiska aspekter för projektledning genom omvärlds- och behovsanalys
• initiera, teoretiskt förankra, genomföra och följa upp projekt
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Tillämpade arkivstudier, 15 hp
Dingwall, Glenn (2004). Trusting Arhivists: The Role of Archival Ethic Codes in Establishing Public Faith, The American Archivist, vol. 67, s. 11–30 (20 s) (e-resurs: tillgänglig via internet)
Gränsström, Claes, Lennart Lundquist, Kerstin Fredriksson (2000). Arkivlagen: bakgrund och kommentarer, 2:a upplagan, Stockholm: Norstedts juridik, , s. 10–210 (200 s)
Ridener, John (2009). From Polders to Postmodernism: A Concise History of Archival Theory, Duluth MN: Litwin Books LLC, s. 1–40 (40 s)
Schug, Alexander (2010). History marketing: använd företagets historia i kommunikation och marknadsföring. Stockholm: Ekerlid, s. 8-134 (126 s)
Sjöberg, Karin (2007). Krumelurer i arkiven: en pedagogisk resurs, Lund: Skånes arkivförbund (92 s.)
Swain, Ellen D. (2005), Oral History in the Archives: Its Documentary Role in the Twenty-first Century, The American Archivist 66:1, s. 139–158 (19 s.) (e-resurs: tillgänglig via internet)
Ulfsparre, Anna Christina (red) (1995), Arkivvetenskap, Lund: Studentlitteratur, (284 s.)
Publik historia och arkeologi, 7.5 hp
Ashton, Paul & Kean, Hilda (red.) (2012). Public history and heritage today: people and their pasts. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan, (150 s.)
De Groot, Jerome (2016). Consuming history: historians and heritage in contemporary popular culture. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, (150 s)
Kean, Hilda & Martin, Paul (red.) (2013). The public history reader. London: Routledge (150 s.)
Petersson, Bodil (2014). Föreställningar om det förflutna: arkeologi och rekonstruktion, Lund: Nordic Academic Press, (496 s.)
Sayer, Faye (2019[2019]). Public history: a practical guide. Second edition. London: Bloomsbury Academic, 371 s.
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c:a 150 s.
Projektledning med inriktning mot kulturarvssektorn, 7.5 hp
Hallin, Anette & Karrbom Gustavsson, Tina (2019). Projektledning. Tredje upplagan Stockholm: Liber (244 s.)
Jansson, Tomas & Ljung, Lennart (2017). Individer, grupper och ledarskap i projekt. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (150 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2019). Planera ditt projekt: en handbok. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur (299 s.)
Samt aktuella forskningsartiklar, ca. 200 sidor
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.