UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2016

Kursplan hösten 2016

Benämning

Omvärldsanalys för mångfaldsarbete

Engelsk benämning

Intelligence Analysis and Diversity Studies

Kurskod

IM230S

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2016-11-07

Fastställandedatum

2016-08-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.

Syfte

Syftet är att studenterna ska förvärva dels grundläggande kunskaper i kulturanalys och omvärldsanalys och dess förutsättningar ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv, dels färdigheter när det gäller att anskaffa, kritiskt granska och förmedla information samt analysera och tolka olika samhällsfenomen som relaterar till utbildningsprogrammets mångfaldstematik.

Innehåll

Omvärldsanalys handlar om att kritiskt anskaffa information, granska och tolka skeenden, förebygga överraskningar och mot bakgrund av historiska förutsättningar skapa handlingsberedskap inför framtiden. Kursen utgörs dels av en introduktion till omvärldsanalysens grunder, med dess samhälleliga och historiska förutsättningar, dels en konklusion med betoning på metodologiska, tillämpande och färdighetstränande moment.
Kursen fokuserar på följande aspekter:
  • Introduktion: varför vetenskap?
  • Teori: kunskaps-, informations- och kommunikationsteori
  • Metod: kulturanalytiska och omvärldsanalytiska metoder; källkritik
  • Tillämpning: omvärldsanalys

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • visa kunskap om grundläggande kunskaps-, informations- och kommunikationsteori samt om källkritikens principiella grunder.
  • visa kunskap om olika vetenskapliga, kulturanalytiska och omvärldsanalytiska metodologier, samt deras förutsättningar, möjligheter och begränsningar.
  • kunna genomföra metodologiskt grundade omvärldsanalyser kring frågor om mångfald i samhälle och arbetsliv.
  • visa förståelse för kunskapens och kunskapsproduktionens förutsättningar och maktdimensioner i det moderna samhället.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar med diskussionsinslag och workshops som bygger på studenternas arbete i grupp. Undervisningen varierar mellan bundna och mer självständiga moment men bygger på studentaktivt lärande vilket innebär att studenterna har ett stort eget ansvar för sitt lärande. Utöver undervisningen krävs självständiga litteraturstudier.

Bedömningsformer

Examinationen sker i form av en individuell hemtentamen, omfattande 5 hp, samt en gruppvis författad rapport som även skall presenteras i seminarieform, omfattande 2,5 hp.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod. Omtentamen ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället. Omtentamen av grupparbete för enskild student ges enligt examinators anvisningar.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Bjereld, Ulf, Marie Demker och Jonas Hinnfors (2009):, Varför vetenskap? Lund: Studentlitteratur.
  • Ehn, Billy & Löfgren, Orvar, Kulturanalytiska verktyg, Malmö 2012.
  • Jansson, André (2009): Kommunikation Malmö: Liber.
  • Thurén, Torsten, (2005): Källkritik, Stockholm: Liber.
  • Thurén, Torsten, (2007): Vetenskapsteori för nybörjare, Malmö: Liber.
Utöver dessa böcker kan ytterligare artiklar och övningstexter tillkomma omfattande ca 200 s.

Kursvärdering

Som en del av den kritiska skolningen ges studenterna fortlöpande träning i att reflektera över kursuppläggets utformning. Alla studenter ges också möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig elektroniskt.