Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Arbetsorganisation och ledarskap
Engelsk benämning
Organization and Leadership
Kurskod
IM228S
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2018-08-27
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
IM441S + SV230S + IM230S (Mångfaldsstudier, termin 1) + IM234S + IM233S + IM238S + IM239S (Mångfaldsstudier, termin 2).
Dispens kan ges upp till 7.5 HP på SV230S, IM230S, IM234S eller IM239S.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade och kritiska kunskaper om individ, arbete och arbetsliv ur ett organisations- och ledarskapsperspektiv. Kursens centrala moment utgörs dels av grundläggande organisationsteoretiska perspektiv på individer och grupper i arbetslivet, dels av olika perspektiv på chefs- och ledarskap och förändringsarbete inom arbetslivets organisering och organisationer.
Innehåll
Under kursen behandlas arbetsorganisation och ledarskap ur flera olika teoretiska perspektiv. Kursen problematiserar aktuella organisations- och ledarskapsteorier utifrån bland annat genus, etnicitet, klass och generation. I anslutning till dessa teorier diskuteras också företeelser som maktrelationer, inflytande och medarbetarskap. Vidare behandlas även utvecklings- och förändringsarbete i organisationer ur kritiska perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om hur organisationsförändring påverkar individer och grupper;
- visa kunskap om ledarskap ur flera olika teoretiska perspektiv;
- visa kunskap om olika aspekter av medbestämmande, inflytande- och maktfrågor i arbetslivet och
- visa förmåga att beskriva och kritiskt granska organisationer inom industri, övrigt näringsliv, offentlig sektor och ideella verksamheter avseende frågor relaterade till arbetsorganisation och ledarskap och
- visa förmåga att problematisera och kritiskt granska aktuella ledarskapsteorier.
Arbetsformer
Undervisningen på kursen består av introducerande föreläsningar, fördjupande seminarieövningar samt självständigt arbete, bland annat i basgrupper.
Bedömningsformer
Examinationen sker genom individuell hemtentamen 10hp samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras muntligt i seminarieform 5hp.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk:
- Allvin, Michael; Gunnar Aronsson; Tom Hagström; Gunn Johansson; Ulf Lundberg, Gränslöst arbete. Socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet, Liber, Malmö 2006 (188 s.);
- Alvesson, Mats och Stefan Sveningsson, Ledarskap, Liber, Malmö 2010 (128 s.);
- Jönsson, Sandra; Tuija Muhonen; Christina Scholten; Anders S. Wigerfelt, ”’Det finns inget mer svenskt än IKEA’”, i Arbetsmarknad & Arbetsliv, årg. 19, nr. 2, sommaren 2013, s. 27-40;
- Lorenz, Chris, ”If You´re So Smart, Why Are You under Surveillance? Universities, Neoliberalism, and New Public Management”, i Critical Inquiry, vol. 38, No. 3 (Spring 2012), pp. 599-629 (The University of Chicago Press/JSTOR);
- Lundberg, Victor, ”’Vad händer när chefen är bög?’ Om ledarskapsmytologier och maskulin förförelse i neoliberal svensk chefsdiskurs, 1995-2015”, i Ulrika Holgersson & Helena Tolvhed (red.), Plats för makt. En vänbok till Monika Edgren, Makadam Förlag, Göteborg & Stockholm 2018, s. 87-107;
- Wahl, Anna; Charlotte Holgersson; Pia Höök; Sophie Linghag, Det ordnar sig. Teorier om organisation och kön, 3:e uppl, Studentlitteratur, Lund 2018 (356 s.);
- Wilson, Fiona, Organisation, arbete och ledning: en kritisk introduktion, 3:e uppl, Liber, Stockholm 2017 (458 s.)
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan maximalt ca 500 sidor tillkomma i form av dokumentation kring aktuella samhällshändelser samt fristående artiklar eller texter.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.